Annons

Michael Rakowitz, ”The invisible enemy should not exist (Room G)”Han återskapar antikt palats som IS förstört

Michael Rakowitz, ”The invisible enemy should not exist (Room G)”, installationsvy på Tensta konsthall.
Michael Rakowitz, ”The invisible enemy should not exist (Room G)”, installationsvy på Tensta konsthall. Foto: Jean-Baptiste Beranger

Med papier-maché av omslagspapper och ursprungslandets tidningar återskapar Michael Rakowitz antika reliefer, förstörda av IS i Irak 2015. Håkan Nilsson fascineras av en utställning med många lager av historia.

Under strecket
Publicerad

Michael Rakowitz.

Foto: Tensta konsthall

Michael Rakowitz, ”The invisible enemy should not exist (Room G)”, detalj.

Foto: Nick Ash

Michael Rakowitz, ”The ballad of Special Ops Cody”, installationsvy på Tensta konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Beranger

Palimpsest är ett begrepp som betecknar gamla pergament som har återanvänts och på så vis gör det möjligt att se olika lager av berättelser, från olika tider, på varandra. Det var länge sedan en konstutställning bättre svarade på detta begrepp än Michael Rakowitz ”återuppbyggnad” av bankettsalen (rum G, i arkeologernas värld) i Assurnasirpal II:s palats i Nimrud, i nuvarande Irak. Palatset byggdes för cirka 2 800 år sedan och demolerades totalt 2015 av IS.

Michael Rakowitz har inte återskapat hela rummet, utan hur det såg ut vid demoleringen. Då hade redan flera av de stora panelerna tagits bort av västerländska arkeologer som grävde fram templet på 1840-talet. På Tensta konsthall förklaras luckorna sakligt med en text som beskriver vart dessa nu befinner sig; en av dem står att finna i Nationalmuseums samling i Stockholm.

Annons
Annons
Annons