Annons
X
Annons
X

Han är bäst i Sverige på gokart

Hannes från Umeå tillhör världseliten i gokart. Hans fritid består av tävlingar, och nu har han tagit sig till världsfinalen i Italien.

Efter tio tävlingar runt om i landet stod Hannes till slut som segrare, den yngsta någonsin, i Rotax Max Challenge. Det betyder att han är bäst i Sverige.
Efter tio tävlingar runt om i landet stod Hannes till slut som segrare, den yngsta någonsin, i Rotax Max Challenge. Det betyder att han är bäst i Sverige. Foto: Carl Bredberg

Hannes har kört gokart i mer än halva sitt liv – i åtta, nio år – och tävlat i sju år. Nyligen vann han Rotax Max Challenge (RMC) – svenska mästerskapen – i åldersklassen 13–16 år som han tävlar i. Därmed blev han den yngsta vinnaren någonsin – något han är både glad och stolt över.

–  Först blev jag chockad och förstod inte riktigt att jag vunnit allt, men sedan blev jag jätteglad. Det är svårt att ligga och köra själv längst fram, och inte göra något misstag på banan. Det är mycket svårare att vara den som drar, än att jaga, säger Hannes.

Att ha starka armar, och ett starkt psyke, är viktigt när man kör gokart. I finalen i Linköping – som var den sista av tio deltävlingar där 35–40 förare kört – lyckades han hålla huvudet kallt och tog hem hela tävlingen. I slutet av oktober väntar världsfinalen i Neapel, där världens 70 bästa förare kommer delta.

Annons
X

–  Jag vill kunna leva på min racing i framtiden, få sponsorer och köra STCC (Scandinavian Touring Car Championship), säger Hannes, som åker till Neapel utan några förväntningar på placering.

På fredagarna slutar han ofta någon timme tidigare i skolan i Umeå, och tar flyget till Stockholm tillsammans med sin storebror Ludde eller pappa Martin.

Motorn på Hannes gokart är på 125 kubik, med cirka 24 hästkrafter och en toppfart runt 125–140 km/h. Foto: Carl Bredberg

–  Många tävlingar är i Stockholm, men det är där vi har vår racingbuss parkerad så när det är tävlingar i till exempel Skåne kör vi därifrån, berättar Hannes.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I bussen har han sina gokarter; en för tävling och en för träning. Där finns också alla verktyg som behövs för att fixa med bilarna, och de bor också i bussen på tävlingarna. När Hannes är hemma i Umeå kör han ingenting, utan tränar i stället innebandy.

    –  Innan det är tävling har man en dag då man kör in sig. Det är därför jag inte kör hemma, eftersom bilarna är i Stockholm, säger han.

    Vill han någon gång träna i Umeå får de planera in det, och köra upp racingbussen från Stockholm. När han tävlar utomlands hyr de allt från bilar till service.

    –  Att hålla på med det här är dyrt. Vi lägger väldigt mycket pengar på detta, säger Martin, Hannes pappa.

    Hannes framför bussen som tar honom, plus all utrustning, runt om i Sverige på tävlingar. Foto: Carl Bredberg

    Just för att Hannes gör sju till åtta utlandstävlingar per år, blir det extra dyrt. Vid varje sådan tävling bor de borta i en vecka. I år har han tävlat i Spanien, Belgien, Frankrike och Italien. Då får han sköta skolan på distans.

    Hannes intresse för sporten har funnits där under hela uppväxten, eftersom han kommer från en riktig racing-familj.

    –  Mina tre storebröder har alla kört, så jag ville också köra. Sedan blev det att jag fortsatte, och nu är jag den enda i familjen som kör.

    Annons
    Annons
    X

    Efter tio tävlingar runt om i landet stod Hannes till slut som segrare, den yngsta någonsin, i Rotax Max Challenge. Det betyder att han är bäst i Sverige.

    Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 3

    Motorn på Hannes gokart är på 125 kubik, med cirka 24 hästkrafter och en toppfart runt 125–140 km/h.

    Foto: Carl Bredberg Bild 2 av 3

    Hannes framför bussen som tar honom, plus all utrustning, runt om i Sverige på tävlingar.

    Foto: Carl Bredberg Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X