Annons
Krönika

Carl-Johan Malmberg:Hammarslagen en symbol för Mahlers martyrium

Första utgåvan av partituret till Gustav Mahlers sjätte symfoni kom ut 1906 och finns i Konserthusets bibliotek. I den har en mängd dirigenter gjort personliga anteckningar genom åren.
Första utgåvan av partituret till Gustav Mahlers sjätte symfoni kom ut 1906 och finns i Konserthusets bibliotek. I den har en mängd dirigenter gjort personliga anteckningar genom åren. Foto: Mary Evans Picture Library/TT, Jurek Holzer

När Gustav Mahler som barn fick frågan vad han ville bli som vuxen lär han ha svarat: ”Martyr”. De mäktiga hammarslagen som avslutar hans sjätte symfoni kan ses som kompositörens martyrskap i form av underkastelse under Konsten.

Under strecket
Publicerad

Gustav Mahlers ”Symfoni nr 6” i a-moll brukar uppfattas som hans mörkaste, mest tragiska, dödsbesatt. Det är den enda av hans symfonier som inte slutar försonligt och ljust utan i ett drabbande fortissimoackord för hela orkestern, följt av symfonins insisterande slagverkstema, nu bortdöende, och till sist ett svagt pizzicato för stråkarna. Är det själva livstråden som brister?

I min Mahlerbok ”Nattens fågel och den nya dagen” hävdar jag att man missuppfattar symfonin om man ensidigt betonar det dödsfixerade hos den. Här finns också en energisk livskraft, en trotsig bejakelse av livets svårigheter och hinder. Och här finns sinnliga partier utan motstycke i Mahlers musik. De senaste årens tolkningar av Sexan verkar också alltmer fjärma sig från tolkningar av den som tragisk dödsmusik. Två exempel: Antonio Pappanos klangsköna och värdiga cd-inspelning från 2011 med Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia och Teodor Currentzis detaljrika, intensiva cd från 2018 med Music Aeterna. Båda är omistliga för älskare av Mahler. Min enda invändning mot Currentzis inspelning är att de två mäktiga hammarslagen i finalen inte blir de ljudeffekter som de borde – ett ohyggligt ljud, något aldrig tidigare hört i musik.

Annons
Annons
Annons