Annons

Hamlet har hamnat i politisk depression

Hannes Meidal som Hamlet och Monica Stenbeck som hans mamma Gertrud repeterar på Teater Galeasen i Stockholm.
Hannes Meidal som Hamlet och Monica Stenbeck som hans mamma Gertrud repeterar på Teater Galeasen i Stockholm. Foto: Lars Pehrson

Två Hamlet, två tolkningar. Teater Galeasen skippar Shakespeare i en aktuell berättelse om vad som sker med rättvisan när sanningen förflyktigats. På Folkteatern Göteborg får prinsen dansa i sitt mentala fängelse.

Publicerad

Att Shakespeares ”Hamlet” rimmar väl med vår tid är ett dystert faktum. I vår spelas tragedin i olika utföranden på flera av landets scener. Någonting är definitivt ruttet, om än inte i konungariket Danmark så lite varstans på andra håll. Den som söker efter en maktgalen kung och dunkla konspirationer lider inte direkt brist på inspiration.

– Vi började med det här långt innan någon trodde att Trump ens hade en chans, långt före brexit. Vi började med själva känslan, men tiden har rusat fortare ur led än så, säger skådespelaren Hannes Meidal, som tillsammans med regissören Jens Ohlin står för en helt ny text på blankvers som har premiär på Teater Galeasen i ett samarbete med Dramaten.

Ensemblen som gör Galeasens egen version av klassikern ”Hamlet”: Alexander Ohakas, Simon Reithner, Yngve Dahlberg, Monica Stenbeck, Per Sandberg och sittande Hannes Meidal.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Simon Reithner och Alexander Ohakas slåss om skallen, som i Teater Galeasens version dock inte härrör från narren Yorrick.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Javier Perez och Ardalan Esmaili provar Nina Sandströms kostymer i en workshop under repetitionerna av ”Hamlet” på Folkteatern i Göteborg.

Foto: Magnus Länje/Folkteatern Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons