X
Annons
X
Recension

Hamlet Hamlet dömd att gå under i svart tragedi

En kung – eller en president – kan fritt navigera på ett hav av retorik. Hamlet, som tror på sanningen, är dömd att gå under. All moral och humanism är borta i Jens Ohlins och Hannes Meidals smarta uppdatering av ärkeklassikern, med lager på lager av intelligent mening.

Hannes Meidal gör titelrollen Hamlet. Foto: Mats Bäcker

Det börjar som en Beckettpjäs. Två män irrar nervöst runt en rullstolsburen ung man, till synes helt katatonisk. Allt betraktas av ett litet flickebarn, utklätt till smutsvit kanin, som med sina obevekligt klara ögon liksom skär genom skeendet med laserblick. Ynglingen vaknar och blir en ung, ångestriden man som tänker väl, men mycket. Lägg därtill en farbror/styvfar som liknar kung Ubu – ett berg av strategisk ondska. En mor med kontaktproblem. Två hovmän som älskar varandra samt en kansler som försöker hantera situationen.

Jens Ohlin och Hannes Meidal har skapat en "Hamlet" som ger ärkeklassikern liv igen. Istället för att göra en iscensättning där publiken pliktskyldigt bockar av scen efter scen har duon skapat ett parallellt drama, med nya förutsättningar och med annan, mer igenkännbar aktualitet. Kända repliker, grundförutsättningen och ekon från Shakespeares verk blandas med en stor mängd nyskriven text.

Hannes Meidal gör titelrollen Hamlet.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 3

Per Sandberg, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Yngve Dahlberg, Gerda Englund, Alexander Ohakas och Simon Reithner på Teater Galeasen.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 3

Gerda Englund, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, Simon Reithner, Per Sandberg och Yngve Dahlberg.

Foto: Mats Bäcker Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X