Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Hamlet Hamlet dömd att gå under i svart tragedi

En kung – eller en president – kan fritt navigera på ett hav av retorik. Hamlet, som tror på sanningen, är dömd att gå under. All moral och humanism är borta i Jens Ohlins och Hannes Meidals smarta uppdatering av ärkeklassikern, med lager på lager av intelligent mening.

Hannes Meidal gör titelrollen Hamlet.
Hannes Meidal gör titelrollen Hamlet. Foto: Mats Bäcker
Scenvåren 2017

Hamlet

Genre
Teater
Regi
Jens Ohlin
Medverkande
Hannes Meidal, Per Sandberg, Yngve Dahlberg, Monica Stenbeck, Simon Reithner, Alexander Ohakas m fl
Var
Teater Galeasen, Skeppsholmen
Text
Jens Ohlin och Hannes Meidal

Rum: Jens Ohlin och Joakim Bayoumi Karlsson Musik: Foad Arbabi Ljus: Linus Fellbom Kostym: Matilda Hyttsten Mask: Ulrika Ritter Samproduktion: Dramaten

Det börjar som en Beckettpjäs. Två män irrar nervöst runt en rullstolsburen ung man, till synes helt katatonisk. Allt betraktas av ett litet flickebarn, utklätt till smutsvit kanin, som med sina obevekligt klara ögon liksom skär genom skeendet med laserblick. Ynglingen vaknar och blir en ung, ångestriden man som tänker väl, men mycket. Lägg därtill en farbror/styvfar som liknar kung Ubu – ett berg av strategisk ondska. En mor med kontaktproblem. Två hovmän som älskar varandra samt en kansler som försöker hantera situationen.

Jens Ohlin och Hannes Meidal har skapat en ”Hamlet” som ger ärkeklassikern liv igen. Istället för att göra en iscensättning där publiken pliktskyldigt bockar av scen efter scen har duon skapat ett parallellt drama, med nya förutsättningar och med annan, mer igenkännbar aktualitet. Kända repliker, grundförutsättningen och ekon från Shakespeares verk blandas med en stor mängd nyskriven text.

Per Sandberg, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Yngve Dahlberg, Gerda Englund, Alexander Ohakas och Simon Reithner på Teater Galeasen. Foto: Mats Bäcker

Teater Galeasen har höjt upp scengolvet med hjälp av galler. Skeendet utspelas visserligen på källarvåningen, men under den anas en avgrund – en sista absolut utväg. Ännu en gång blir Galeasenrummet som nytt, trots att egentlig scenografi och rekvisita saknas. Ljuset kommer underifrån och skapar stämningar som från tidiga skräckfilmer, men så är också denna ”Hamlet” en politisk samtidsthriller.

Annons
X

Hannes Meidal spelar Hamlet, med desperat energi, förtvivlan och ett själväckel som är makalöst. Den stora tes som stycket driver är att gott och ont, sanning och lögn idag är meningslösa storheter. Alla mänskliga koder, moral och humanism är borta. En kung – eller president – kan fritt navigera på ett hav av retorik. Ord är bara tillfälligheter, trappsteg till egna mål och för att befästa megalomana idéer.

Gerda Englund, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, Simon Reithner, Per Sandberg och Yngve Dahlberg. Foto: Mats Bäcker

Hamlet står där som en förlamad relik med sin tro på sanning. Han är dömd att gå under. Han är klädd som en smutsig Pierrot. Flickebarnet blir en spegelbild men också en del av honom själv. Alla på scenen bär sina egna sanningar om skeendet. Mamma Gertrud som alltid varit förtryckt hittar nu ny mening. Ofelia är bortrest, på flykt eller död. Kärleken är buren av paret Rosencrantz och Guildenstern, men bara tillfälligt.

Kanhända är inte ens kungen ond. Möjligen är han bara en pragmatiker. Han agerar medan Hamlet grubblar. Det är den intellektuelles börda, att tankemässigt rättfärdiga sina handlingar. Så blir inget gjort. Per Sandberg är helt genial som kung Claudius: grisig, obehaglig men också en suveränt intrigant aktör.

Jens Ohlin sätter skickligt upp denna svarta tragedi om ansvar och samtid. Iscensättningen vågar blanda en rad uttryck: galla, desperation, cynism, sorg, fars och humor. På 100 minuter hinner ensemblen med mycket: dockteater med kaniner, dödgrävarscenen som här är ovanligt otäck på flera plan.

”Hamlet” på Galeasen slår på nytt fast med vilken exakt känsla som Ohlin & Meidal läser av samtiden. Hur man slipar nya fasetter på en 400 år gammal text, ger den lyster, och lager på lager av intelligent mening. Den stora fråga om ansvar som den lilla kaninflickan skapar med sin blick kommer ingen av oss undan.

Annons

Hannes Meidal gör titelrollen Hamlet.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 3

Per Sandberg, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Yngve Dahlberg, Gerda Englund, Alexander Ohakas och Simon Reithner på Teater Galeasen.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 3

Gerda Englund, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Alexander Ohakas, Simon Reithner, Per Sandberg och Yngve Dahlberg.

Foto: Mats Bäcker Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X