Annons
X
Annons
X

Hamburger-vd vill stärka etisk profil

Koldioxidmärkning, trädplantering och anställning av funktionsnedsatta har gjort Richard Bergfors, vd för hamburgerkedjan Max, till en etisk förebild. Senast utsedd till en av världens 100 mest visionära ledare. Hur gör han för att leva upp till allt detta?

[object Object]
Richard Bergfors, vd för Max. Foto: Jonas Ekströ mer/TT

Hur axlar du ansvaret som kommer med alla priser och utmärkelser?

– Det är alltid kul att få erkännande, men det förändrar inte hur jag och vi jobbar. Vår strategi ligger fast. Det är en del av vårt sätt att driva företaget utifrån våra värderingar som ägarfamilj, som vi började med långt innan vi fick några priser.

Hur kommer det sig att det här är så viktigt för dig?

Annons
X

– Det är min uppväxt utan tvekan. Jag har lärt mig det mesta av mina föräldrar. De startade Max 1968 uppe i Gällivare och hade redan då fokus på hållbarhet. De har alltid gjort affärer på annorlunda sätt, utifrån norrbottniska värderingar som ärlighet, rättvisa och viljan att ge tillbaka.

Känner du att det förpliktigar?

– Jovisst kan det ge prestationsångest kring vad vi ska hitta på i nästa steg. Men samtidigt är det sporrande. Det är en naturlig del av vårt företagande och mitt ledarskap att jag aldrig är nöjd. Vi är Sveriges största familjeägda restaurangföretag och troligtvis det mest lönsamma, men långt ifrån färdiga. Det gäller att aldrig bli ’fat and happy’.

Hur väljer ni vad ni ska engagera er i?

– Frågorna växlar över tid, utifrån trender och personliga erfarenheter. Eftersom min pappa har brutit nacken och sitter i rullstol sedan 30 år tillbaka har vi till exempel kommit olika typer av handikapp nära. Vi vill ge tillbaka till samhället, och samtidigt driva affärer så att fler kan få del av det vi gör.

Hur ser beslutsvägen ut?

– Det är långa processer, där inspel och idéer kommer från alla möjliga håll. Det kan vara från pappa eller någon annan på företaget, men likaväl från externa kontakter. Det är frön som sås, där magkänslan visar vad som är rätt. Vi har en tydlig vision, där hållbarhet i stort och speciellt miljö och klimat ligger oss extremt varmt om hjärtat. Det problemet är varken löst av oss eller någon annan så där finns en stor utmaning. Men det finns inga enkla lösningar. Det är ett stretande och gnetande.

Och hur får man medarbetarna med på tåget?

– Vi särbehandlar inte de etiska frågorna, utan detta är en av alla de delar vi pratar om. Vi tar upp det redan i anställningsförfarandet, vi pratar om det när vi är ute på restaurangerna, i våra utbildningar och i all information som går ut från oss i form av egna tidningar och nyhetsbrev. Vi jobbar också tillsammans med Det naturliga steget, en internationell icke vinstdrivande organisation som utifrån forskning hjälper företag och organisationer med hållbarhetstänk. Där har vi gått många utbildningar och nu även skapat egna på Max Academy.

Några romer blev avvisade från er restaurang i Kista i våras. När budskapet ändå inte gått fram till medarbetarna, hur gör man då?

– Man lär sig att man inte är starkare än sin svagaste länk. Och inser att vi behöver jobba ännu hårdare med ett budskap som inte går att misstolka. Vi följde upp med alla berörda och har lagt än mer ansträngning på att vara tydliga med våra värderingar.

Om man som företag ännu inte har tagit något samhällsansvar, vad kan man göra för att börja med det?

– Det spelar mindre roll hur man gör, det viktiga är just att man gör något och lyckas man inte direkt från början kan man alltid rätta till eventuella fel på vägen. Vi gick direkt på konkreta grejer för att det inte skulle stanna vid snack. Vi har ett enda ord, ”fresh”, som vi inte ens går ut med externt, men som handlar om den naturliga äkthet och
ärlighet som vi strävar efter och som ska genomsyra alla våra beslut.

Var hämtar du inspiration för att vara den stora visionären?

– Jag skriver upp alla ställen jag vill besöka. Det kan ta fem år innan jag kommer dit men förr eller senare gör jag det. Jag tillbringar så mycket tid som möjligt utanför kontoret, jobbar på golvet på våra restauranger minst en gång i månaden, var senast på vår nya restaurang i Dubai. Jag läser extremt mycket böcker och tidningar som Real Leaders
Magazine, Restaurant News och Nation’s Restaurant News. Jag reser och träffar människor från hela världen. Har precis rest runt i en månad i USA.

Men inte bara du jobbar på golvet utan hela din ledningsgrupp har jag hört.

– Alla som anställs får tillbringa några månader på restauranggolvet, oavsett vilken position de sedan ska ha i företaget. När ledningen träffas åker vi också alltid ut och jobbar på någon av våra restauranger. Minst tre heldagar om året har vi avsatt för det. Vi har dock börjat dela upp oss lite på flera restauranger för det har blivit kaos när vi alla gått in på en enda restaurang.

Nytta, nöje och hälsa – så lyckas du med gå-möten chef.se Max: ”Det mest lönsamma vi gjort” chef.se Experterna: Så står du emot höstsjukdomar chef.se Petter Stordalen: Jag tar inget för givet längre chef.se
Annons
Annons
X

Richard Bergfors, vd för Max.

Foto: Jonas Ekströ mer/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X