Annons
X
Annons
X

500 miljoner kronor ska öka elbilens popularitet

Regeringen föreslår i sin vårändringsbudget att ytterligare 500 miljoner kronor avsätts till Klimatklivet – med fokus på elbilar.

– Först laddare, sen köper folk elbil. Ni är på rätt väg, säger bostadsrättsinnehavaren Henric Gustafson, och visar runt ministrarna Magdalena Andersson (S) och Isabella Lövin (MP).

Vårbudgeten 2017
Isabella Lövin, klimatminister, pluggar i en laddare i en elbil under överinseende av finansminister Magdalena Andersson och bostadsrättsägaren Hernic Gustafson.
Isabella Lövin, klimatminister, pluggar i en laddare i en elbil under överinseende av finansminister Magdalena Andersson och bostadsrättsägaren Hernic Gustafson. Foto: Lars Pehrson

Regeringens tillskott på en halv miljard till Klimatklivet ska enligt egna beräkningar leda till minskade växthusgasutsläpp på upp till 200 000 ton per år.

Den förväntade effekten av hela den föreslagna klimatsatsningen som löper från 2015 till 2020, och som redan tilldelas 700 miljoner kronor om året, reducerar årliga utsläpp med 1,5 miljoner ton.

– Arktis smälter, vi hade varmaste dagen någonsin för mars månad (19,9 grader i Uppsala). Vi tror väldigt starkt på elbilen som ett medel för att kämpa mot den skrämmande utvecklingen, säger Isabella Lövin.

Annons
X

Pengarna från Klimatklivet ska gå till investeringar på lokal nivå, men gäller inte för privatpersoner.

Via instrumentföraren kan föraren se exakt hur mycket energi som är kvar i batteriet. Foto: Lars Pehrson

Vi kliver in i bostadsrättsförenings parkeringsgarage i Hammarby Sjöstad.

Här blinkar sedan en tid fem laddstationer mot sina ägare.

– Vi har sju stationer till på gång längre fram i vår. Nu vill alla ha elbil när de vet att de kan ladda dem, säger Henric Gustafson, drivande i bostadsrättsföreningen Sickla Kanal.

Klimatminister Isabella Lövin och finansminister Magdalena Andersson spetsar öronen när Henric Gustafson pekar på sin Peugeot:

Utan buller och avgaser går det till exempel att planera byggen av vägar kring bostadsområden på ett helt annat sätt.

– Min driftskostnad ligger på 1,00-1,50 kronor milen. Årskostnaden för service ligger på 2 000 kronor istället för som tidigare med en bensinbil 7 000 kronor, säger Henric Gustafson.

Magdalena Andersson skjuter in:

– Det känns bra att staten betalar 50 procent av investeringen genom Klimatklivet och att omställningen mot elbilar kommer att ge svenska företag stor chans till teknikutveckling och att skapa nya jobb.

– För att inte tala om vilken inverkan elbilarna har på stadsmiljön och folks hälsa. Utan buller och avgaser går det till exempel att planera byggen av vägar kring bostadsområden på ett helt annat sätt, säger Isabella Lövin.

Henric Gustafson berömmer:

– Tidigare har ni försökt bromsa oss in i klimatsatsningar, nu satsar ni. Jag har beställt ett nytt batteri för 30 000 som ska kunna ta mig 40 mil. Och så får jag halva priset i rabatt. Men laddstationer i hemmet är nyckeln. Det går inte att behöva stå och vänta om det är upptaget, säger han och upplyser om att 80 procent av ett batteri ändå laddas på mindre än en halvtimme.

Fler elladdare är på väg att installeras i Hammarby Sjöstad. Foto: Lars Pehrson

Isabella Lövin är noga med att påpeka att satsningen på elbilar inte är något storstadsfenomen.

– Jag var nyligen i Östersund. Det är Sveriges elbiltätaste stad. Vi har gått från 2 000 laddställen till 8 000 på kort tid. Vi satsar på att laddstationerna ska bli fler över hela landet och utöver de ”transportkorridorer” vi redan skapat, säger hon.

– Oavsett politisk färg upplever jag att landets kommuner är väldigt positiva till satsningen på elbilar, säger Magdalena Andersson.

Begreppet ”räckviddsångest” är motståndarnas argument:

– Det är inget problem om man i vardagen rör sig i en omkrets på kanske tio mil. Jag och min fru åker skidor en gång om året. Då har vi hyrt en bil, säger Henric Gustafsson.

Det är som en leksaksbil med automatväxel. Motorbromsen gör att du knappt behöver nudda bromspedalen.

– Man åker ju oftast till ICA Maxi, säger Magdalena Andersson.

Miljözoner med förbud mot dieselbilar, störst syndare när det gäller utsläpp av kväveoxid, är på tapeten även i Sverige sedan stora tyska städer gått i bräschen. Bland annat i Stuttgart, med tung bilindustri som Mercedes och Porsche.

– De nya kraven gör att stora tillverkare nu satsar på elbilar. Runt 2020 kommer det att finnas 50-60 märken på marknaden, säger Isabella Lövin.

Henric Gustafsson berättar att han betalat cirka 200 000 kronor för sin elbil.

– Det är som en leksaksbil med automatväxel. Motorbromsen gör att du knappt behöver nudda bromspedalen. Det gör att det blir en lugnare trafikrytm, säger han.

Nackdelar?

– Eventuellt vid installationer. Avståndet till fastighetens elcentral kan vara långt, tjocka väggar som behöver genomborras kan också ställa till det, säger Henric Gustafson.

Annons

Isabella Lövin, klimatminister, pluggar i en laddare i en elbil under överinseende av finansminister Magdalena Andersson och bostadsrättsägaren Hernic Gustafson.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Via instrumentföraren kan föraren se exakt hur mycket energi som är kvar i batteriet.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Fler elladdare är på väg att installeras i Hammarby Sjöstad.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X