Hälsoprofil lyfts fram

McDonalds skrotar flera svenska restauranger. Men knappast på grund av fetmadebatten, enligt företagets svenska marknadsdirektör, Magnus Wikner. – Fetma är ingen kris för McDonalds, utan ett samhällsproblem, och en debatt som vi välkomnar.

Under strecket
Publicerad
Först veganrörelsen och nerbrända restauranger, sedan galna ko-sjukan, följt av cancerlarmet akrylamid. Debatten har inte alltid gynnat McDonalds. Men att fetmadebatten skulle ha påverkat företaget negativ tror inte Magnus Wikner, marknadsdirektör på svenska McDonalds.

Först veganrörelsen och nerbrända restauranger, sedan galna ko-sjukan, följt av cancerlarmet akrylamid. Debatten har inte alltid gynnat McDonalds. Men att fetmadebatten skulle ha påverkat företaget negativ tror inte Magnus Wikner, marknadsdirektör på svenska McDonalds.

Annons

På två månader har McDonalds lagt ner sex svenska restauranger, lika många som hittills lagts ner sedan första restaurangen öppnade på Kungsgatan. Anledningen var olönsamma lägen, menar Magnus Wikner, marknadsdirektör på svenska McDonalds. Nu satsar kedjan på befintliga restauranger och fortsätter hälsoprofileringen.

I höstas gick filmen Supersize me upp på de svenska biograferna. Dokumentären om amerikanen, som under en månad bara äter på McDonalds, ökar kraftigt i vikt, blir deprimerad och drar på sig andra allvarliga hälsoproblem, fick många att tänka över sina matvanor. Men enligt Magnus Wikner har filmen faktiskt haft en positiv effekt.
– Det klart att det var tufft i början. Filmen är spektakulär och McDonalds hamnade i blåsvädret men den förde med sig en bra debatt om sund mat.
En debatt, som enligt Magnus Wikner, funnits på McDonalds i flera år.
– Att vår mat skulle vara onyttig är den allra största fördomen om McDonalds. Vi serverar kött, potatis, bröd och sallad, fast på ett snabbare och godare sätt. Jag brukar säga att man kan äta allt, men inte alltid.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons