Annons
X
Annons
X

Hälsofaror: Tre saker att undvika vid julbordet

Premium

Även om julbordet till stor del omvärderats av hälsoskäl finns det problemområden som behöver lyftas fram. SvD lotsar den orolige julbordsgästen runt blindskären.

Varken julmust, glögg eller öl får klartecken av SvD:s Henrik Ennart för lågkolhydratentusiasten. Det finns bättre alternativ för magen.
Varken julmust, glögg eller öl får klartecken av SvD:s Henrik Ennart för lågkolhydratentusiasten. Det finns bättre alternativ för magen. Foto: Jessica Gow/TT

Vill du äta kolhydratsnålt är julbordet faktiskt ganska tacksamt, men det finns både generella och specifika fallgropar:

Varken julmust, glögg eller öl får klartecken av SvD:s Henrik Ennart för lågkolhydratentusiasten. Det finns bättre alternativ för magen.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 4

Nyttigare alternativ: Rostad brysselkål med granatäpple och schalottenlök.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 2 av 4

Välj något mer lättsmält till att börja med. Kolhydrater passerar snabbare genom mage och tarm än fett och protein, skriver SvD:s Henrik Ennart.

Foto: Leif R Jansson/TT Bild 3 av 4
Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X