Annons
X
Annons
X

Hälsobranschen vinnare tack vare pigga seniorer

De är många, de är köpstarka och vill satsa på hälsan. Andelen seniorer i landet blir allt större och har skapat en vinnarbransch av alla hälsoföretag. Men fortfarande är branschen fokuserade på yngre konsumenter och riskerar därför att missa en viktig del av marknaden.

Foto: Marie Ullnert

Den sista årskullen bland fyrtiotalisterna har fyllt 67 år. Majoriteten av generationen som både har kallats för jätteproppen Orvar och köttberget har alltså lämnat arbetslivet. De är pigga och vill leva livet. Detta kan flera branscher dra nytta av. Bland annat den växande hälsobranschen, menar Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskningschef vid HUI Research.

– Bland dem som har råd vill många ta hand om sig och unnar sig nog gärna att till exempel åka på spa eller göra skönhetsbehandlingar, säger han och konstaterar:

– Dagens pensionärer har en helt annan konsumtion än tidigare generationer. De är hälsosamma och lever längre – de fortsätter att konsumera, de golfar och reser. De lägger inte heller pengar på hög på samma sätt som man gjorde förr.

Annons
X

Fortfarande finns det emellertid en utbredd syn på äldre som inte rimmar särskilt väl med verkligheten. Därför missar också många företag en stor potentiell kundgrupp.

– Schablonbilden är en fattig och hjälplös pensionär som snålar och tittar på prislappar. Den stämmer förstås i vissa fall, men generellt har äldre konsumenter mycket bättre köpkraft än unga. De har en stor andel av inkomsterna, de största förmögenheterna och lägsta skulderna, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Samtidigt som andelen äldre i befolkningen ökar – år 2050 kommer en fjärdedel att vara 65 år eller äldre enligt SCB:s prognoser – växer också den så kallade må bra-sektorn, företag med hälsoinriktning.

Försäljningen av kosttillskott har ökat med 18 procent sedan 2010, enligt branschföreningen Svensk egenvård. I fjol omsatte branschen nästan 2,6 miljarder. Parallellt fortsätter friskvårdsbranschen att växa, om än i något avtagande takt, visar statistik från Almega.

Antalet gym blir fler för varje år, i nuläget finns drygt 1 500 anläggningar i landet. Även e-hälsa är ett område med stark tillväxt. Vid företagsinkubatorn Smile, finansierad av bland annat Lunds universitet och Region Skåne, är samtliga bolag som är antagna till acceleratorsprogrammet Health2B, inriktade på e-hälsa.

Seniorer kan bli en viktig marknad för många e-hälsosatsningar, men då gäller det att ta fram tekniklösningar som även passar de äldre användarna, menar Ebba Fåhraeus vd för Smile.

– Det är viktigt att man tar med äldre redan i utvecklingen av nya lösningar så att gränssnittet blir användarvänligt. Annars riskerar man att många avstår från tjänsterna.

För att skapa tjänster som tilltalar seniorerna behöver man också vara medveten om att deras integritetsuppfattning ofta skiljer sig från yngre generationers.

– Det finns en stor kulturskillnad i synen på integritet mellan yngre människor och dem som tillhör de äldre generationerna. En tjänst som unga tycker är självklar, kan äldre uppleva som integritetskränkande. Det är ännu en anledning till att äldre personer behöver involveras i utvecklingsprocessen för att lösningen ska bli bra, säger Ebba Fåhraeus.

Fyrtiotalisterna är dock en rätt svårflirtad grupp på marknaden. Företag som vill närma sig målgruppen gör klokt i att inte få dem att känna sig gamla. Det menar Anders Parment, generationsforskare och universitetslektor i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

– Att prata om ”livets eftermiddag” provocerar dem hårt. Även om fyrtiotalisterna inte vill erkänna det, är de ganska fåfänga. De vill se fräscha ut och hålla sig unga med hjälp av de tjänster och produkter som de konsumerar.

Det som går hem är istället lagom doser av nostalgi från ungdomstiden och vetenskapliga fakta.

– Fyrtiotalisterna vill gärna göra förnuftiga köp, fast de gillar också att unna sig. Den egna hälsan är ett bra argument för konsumtion. Om något innebär att man kan leva längre, känns det som en investering snarare än en onödig lyx, säger Anders Parment.

God service och erfaren personal är också smart att satsa på enligt experterna.

– Seniorerna är en jättestark konsumentgrupp, men de är inte riktigt nöjda med hur marknadsplatserna är utformade. De har andra behov än yngre. En förälder mitt i karriären vill att allt ska gå snabbt i en butik, medan äldre gärna tar det lugnt och vill kunna mötas, säger Sven-Olov Daunfeldt vid HUI Research.

Går man in för att attrahera seniorerna har både enskilda företag och hela branscher mycket att vinna, menar han.

– Det finns en orealiserad potential i de äldre konsumenterna. De är mer lojala än unga, som oftare byter varumärke och marknadsplats, men svårare att fånga. Lyckas man är belöningen stor.

Annons
Foto: Marie Ullnert Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X