X
Annons
X
Recension

Tram 83 Hallucinatoriskt uppskruvad bild av Kongo

På baren Tram 83 möts författare, kolonialister och prostituerade. Sverigeaktuella Fiston Mwanza Mujilas första roman är en uppskruvad allegorisk berättelse om ekonomiskt förtryck – där prosan håller takten med jazzen som spelas i baren.

Fiston Mwanza Mujila.
Fiston Mwanza Mujila. Foto: Philippe Matsas

Kenyanen Binyavanga Wainaina häcklade den skönlitterära bilden av Afrika i sin självbiografiska roman ”En dag ska jag skriva om den här platsen”, som kom på svenska förra året. Spridda bilder från savannen, några vilddjur, och framför allt: ”behandla Afrika som om det vore ett land”, som Wainaina skrev i Granta för ett tiotal år sedan.

Det var en retoriskt effektiv beskrivning, men samtidigt orättvis. Den riktades mot afrikanska författare, men den ger en bättre bild av den europeiska kritiken av afrikansk romankonst. Den senare är mångskiftande, medan den europeiska kritiken ofta präglas av ett neokolonialt enhetliggörande av afrikansk litteratur. Således jämfördes Nadifa Mohamed förra året av svenska kritiker med Chimamanda Ngozi Adichie, vilket var lika relevant som att från ett amerikanskt perspektiv sammanföra Julian Barnes och Jaroslav Rudiš bara för att de är européer.

Fiston Mwanza Mujila.

Foto: Philippe Matsas Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X