Recension

GothikaHalle Berry håller hela vägen

Under strecket
Publicerad
Annons

Äntligen får Halle Berry bära en film själv istället för att vara kuttersmycke. Det är hon värd efter rader av välspelade mindre roller som i ”Monsters ball”, som hon Oscarsbelönades för. Om någon skulle kunna utmana Hollywoodprinsessan Julia Roberts är det Halle Berry.
Rollen som den kyligt iakttagande och samtidigt sårbara kriminalpsykologen Miranda på en rättspsykiatrisk anstalt för kvinnor passar henne perfekt. Till hennes patienter hör den ”besatta” Chloe, spelad av Penélope Cruz.
Trots att anstalten till det yttre mer liknar ett Draculaslott än ett modernt fängelse tror Miranda inte på spöken tills hon en dag möter en flicka som uppenbarligen inte hör till denna världen. Och så vänds tillvaron upp och ned. Miranda finner sig inlåst på samma klinik som hon tidigare basat för, anklagad för ett vansinnesbrott, och får smaka sin egen medicin. Ingen tror på hennes övernaturliga
upplevelser.
Det börjar mycket bra. Halle Berry kämpar minst lika hårt mot vårdare och fängelseledning som Linda Hamilton i ”Terminator 2”. För regin står franske Mathieu Kassowitz som gjort den suggestiva thrillern ”De blodröda floderna”. Men liksom den går även den här filmen över styr på slutet.

Man har inte bestämt sig för om det är en realistisk eller en övernaturlig historia man vill berätta. ”Logiken är överskattad” påstås det i filmen. Men någon logik måste det faktiskt finnas. Man kan inte bara kasta in helt nya utanförliggande ingredienser i ett för publiken redan uppgjort koncept.
Det finns också gränser för vad spöken kan göra om man befinner sig i en så realistisk omgivning som ett elektrifierat fängelse och inte i ett medeltida slott i Transylvanien någon gång på 1800-talet. Men Halle Berry håller hela vägen fram.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons