”Hållbart tänk i allt ger affärsnytta”

De prisas för sitt hållbarhetsarbete och har bikupor på taket till produktionsanläggningen i Karlstad. Löfbergs vd Lars Appelqvist vet hur man tänker hållbart – i alla led.

Under strecket
Publicerad
Löfbergs fabrik i Karlstad. (Arkivbild.)

Löfbergs fabrik i Karlstad. (Arkivbild.)

Foto: Dan Hansson
Löfbergs, med vd Lars Appelqvist i spetsen, har som målsättning att minska koldioxidutsläppen med 40 procent på fyra år.

Löfbergs, med vd Lars Appelqvist i spetsen, har som målsättning att minska koldioxidutsläppen med 40 procent på fyra år.

Foto: Löfbergs
Annons

Vad är den svåraste utmaningen ni står inför just nu?

– Vi har som målsättning att reducera vårt CO2-avtryck med 40 procent fram till 2020. Att använda förnybar energi till rostningen av kaffebönor är en del i det. En annan utmaning är att hitta förpackningsmaterial som är 100 procent återvinningsbara. Tredje delen är den sociala aspekten, att kaffebönderna får tillräckligt betalt och att det finns en långsiktig tillgång på kaffe. Temperaturhöjningen globalt påverkar mycket.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons