Annons

”Hållbart flygande – en naiv teknikoptimism”

Stora investeringar i utbyggd flygkapacitet kan bli pengar i sjön när vi måste flyga mindre framöver, skriver debattörerna i en replik.
Stora investeringar i utbyggd flygkapacitet kan bli pengar i sjön när vi måste flyga mindre framöver, skriver debattörerna i en replik. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Med en fördubbling av flygandet så som M-politikerna i Stockholmsregionen eftersträvar finns det inga teknologier som motverkar en ökad klimatpåverkan inom den tidsperiod då utsläppen måste vända. Det skriver debattörer i en replik om Arlandas framtid.

Publicerad

I en debattartikel i SvD om Arlandas utbyggnad och flygandets ökning visar ledande M-politiker i länet att de saknar insikt om det krisartade, akuta läget i klimatutvecklingen, om svenskarnas och Sveriges klimatpåverkan och om flygets betydande del av denna. M-politikernas framstöt för ökat flygande och utbyggnad av Arlanda till fyra banor – kanske till och med fem – är ett exempel på faktaförnekelse och ohejdad, ogrundad teknikoptimism. Det finns ingen teknologisk möjlighet att nå minskad klimatpåverkan med fördubblad flygtrafik. Det är dessutom ett rent faktafel att påstå att flyget står för 4-5 procent av svenskars klimatpåverkan. Den rätta siffran är 10 procent när höghöjdseffekten räknas med (Naturvårdverket/Chalmers).

Men visst är det bra med teknologisk utveckling, till exempel ökad inblandning av biobränslen och utveckling av el-flygplan. Det är dock helt otillräckligt för att minska flygets klimatpåverkan inom den 5–10-årsperiod då utsläppen måste vända nedåt. Några exempel:

Annons
Annons
Annons
Annons