Hållbar form

Uttrycket är lågmält på årets möbelmässa i Milano. De unga formgivarna kämpar för bättre miljömedvetenhet och större jämställdhet. Men det finns också plats för både innovationer och kreativa krumsprång.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Salone del Mobile.

Foto: ALESSANDRO GAROFALO / REUTERS

Lampan Knot.

Foto: KIBISI

Corner Light av Peter Bristol för Established & Sons.

Foto: ESTABLISHED & SONS

Taj av Ferruccio Laviani, Kartell.

Foto: KARTELL

Growing vases av Nendo för Lasvit.

Foto: LASVIT

Bloom, Ferruccio Laviani, Kartell.

Foto: KARTELL

Lampor av Frau Maier Industry i blickfånget.

Foto: LUCA BRUNO/AP

Foliage av Patricia Urquiola för Kartell.

Foto: KARTELL

Pond av Nendo, Moroso.

Foto: MOROSO

Soft Rocket av Committée för Established & Sons.

Foto: ESTABLISHED & SONS

Haybale av Richard Wood och Sebastian Wrong för Established & Sons.

Foto: ESTABLISHED & SONS

Extension Chair av Sjoerd Vroonland, Moooi.

Foto: MOOOI

Gothic Chair av Studio Job för Moooi.

Foto: MOOOI

Soffserien Basket av bröderna Bouroullec, Capellini.

Foto: CAPELLINI

Thin black table, Nendo, Capellini.

Foto: CAPELLINI
Annons

Ett kontemplativt rum. En installation av lugn mitt i den allt snabbare snurrande köp- och säljkarusellen. Mitt i det vita flytande ljuset sitter en av designvärldens starkast lysande stjärnor – japanen Tokujin Yoshioka.

Han ser uttråkad ut, medan han blickar ut över sitt egenskapade universum. Snitsiga italienska damer med mörka påmålade läppkonturer och guldskärp gör vad de kan för att få Yoshiokas uppmärksamhet. Men han vill egentligen inte snacka stolar.

Annons
Annons
Annons