Reportage

5 stopp på fiaskoresa genom Hallandsåsen

Foto: ULF ANGBERG

Hur kunde en nio kilometer lång tågtunnel ta mer än 23 år att bygga? SvD guidar dig genom fem stopp i en resa kantad av fiaskon, miljöförstöring och skandaler.

Uppdaterad
Publicerad
Jan Brandborn, dåvarande generaldirektör för Banverket.

Jan Brandborn, dåvarande generaldirektör för Banverket.

Foto: Emiliano Strauss
Hallborr vid starten av bygget 1993.

Hallborr vid starten av bygget 1993.

Foto: Åke Karlsson
Vadbäcken blev förgiftad och kor som druckit ur den blev förlamade.

Vadbäcken blev förgiftad och kor som druckit ur den blev förlamade.

Foto: Stefan Lindblom/TT
Saneringsarbetet av tunneln inleddes med provtagning av vattnet.

Saneringsarbetet av tunneln inleddes med provtagning av vattnet.

Foto: Bertil Persson/TT
Flera tusen Båstadbor demonstrerade mot tunnelbygget i oktober 1997.

Flera tusen Båstadbor demonstrerade mot tunnelbygget i oktober 1997.

Foto: Stefan Lindblom/TT
Saneringsarbetarna behövde full skyddsutrustning.

Saneringsarbetarna behövde full skyddsutrustning.

Foto: Bertil Persson/TT
Döda fiskar i Lyabäcken 2003.

Döda fiskar i Lyabäcken 2003.

Foto: Olof Elfverson/TT
Leif Silbersky var advokat till en av de åtalade på Banverket.

Leif Silbersky var advokat till en av de åtalade på Banverket.

Foto: Björn Lundgren/TT
2010 bryter borren Åsa igenom den sista bergväggen i östra tunnelröret.

2010 bryter borren Åsa igenom den sista bergväggen i östra tunnelröret.

Foto: BJÖRN LINDGREN/TT
Denna del av berget var extra svårarbetat eftersom berget var skört. För att stärka väggarna frös man ner dem till minus 25 grader innan man borrade.

Denna del av berget var extra svårarbetat eftersom berget var skört. För att stärka väggarna frös man ner dem till minus 25 grader innan man borrade.

Foto: ERLAND VINBERG/TT
I september 2013 firar arbetsledarna Christian Thulin och Rickard Cederbrick tillsammans med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Hallands landshövding Lars-Erik Lövdén. Borren har nu brutit igenom allra sista delen av berget.

I september 2013 firar arbetsledarna Christian Thulin och Rickard Cederbrick tillsammans med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Hallands landshövding Lars-Erik Lövdén. Borren har nu brutit igenom allra sista delen av berget.

Foto: Anders Andersson/TT
Borren bryter igenom på andra sidan västra tunneln.

Borren bryter igenom på andra sidan västra tunneln.

Foto: Anders Andersson/TT
I februari i år avslutas arbetet med att lägga järnvägsrälsen genom tunneln.

I februari i år avslutas arbetet med att lägga järnvägsrälsen genom tunneln.

Foto: BJÖRN LINDGREN/TT
Annons

Det var stor politisk uppslutning bakom bygget av Hallandsåstunneln när projektet kom igång 1992. Det fyra år gamla Banverket hade ansvaret för tunnelbygget och Jan Brandborn var myndighetens generaldirektör.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons