Halkmärkning av vinterskor på gång

Halksäkra eller usla och farliga på is – hur ska man veta? Nu håller ett nytt system för halkmärkning av vinterskor på att tas fram.

Under strecket
Johanna Cederblad / TT
Publicerad

Forskarna Viveca Wallqvist och Jan Benjamins på Rise.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Forskaren Jan Benjamins visar hur olika slags sulor kan skilja sig åt ur halksynpunkt.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Forskaren Jan Benjamins penslar frusen asfalt med vatten för att det ska likna det vi möter på trottoaren.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Runt 3 500 olyckor inträffar varje år där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar. Den vanligaste orsaken är halka på is eller snö.

Foto: Martina Holmberg / TT
Annons

Varje år inträffar runt 3 500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar. Den vanligaste orsaken är halka på is eller snö.

Halkbekämpning och snöröjning är förstås viktigt, men något som ofta hamnar i skymundan är det man själv har på fötterna, förklarar Viveca Wallqvist, forskare inom bland annat materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise.

Annons
Annons
Annons