Annons

HairHair sveper med oss än i dag

Olle Hammar.
Olle Hammar. Foto: Mats Bäcker

När Rikard Bergqvist sätter upp ”Hair” i Göteborg gör han sitt bästa för att kapa förtöjningarna till 1960-talet. Och visst får kavalkaden av livsbejakande låtar nytt liv, skriver Bo Löfvendahl.

Under strecket
Publicerad

Summer of love – det var sommaren 1967, som skimrade genom ett dis av marijuanarök. På hösten hade musikalen ”Hair” premiär, och redan året därpå spred den sig över världens scener. ”Hair” blev ett emblem för tidsandan, med sin hyllning till fri kärlek, antirasism, drogliberalism och motstånd mot kriget i Vietnam. Det var inledningen till Vattumannens tidsålder och ingenting skulle någonsin bli detsamma mer.

Men hur aktuell är halvsekelgammal samhällskritik? Ronny Danielssons iscensättning på Kulturhuset Stadsteatern häromåret filtrerade historien genom att 68-ikonen Claire Wikholm fick se tillbaka på sin glada ungdom. Den var smart översatt av Rikard Bergqvist som nu har regisserat i Göteborg, och han gör sitt bästa för att kapa förtöjningarna till 60-talet.

Paula Santa-Eufemia, Leila Ljung och Sofia Ljung.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons