Annons
Recension

4DHäftiga famntag på liv och död

Världsberömde koreografen Sidi Larbi Cherkaoui är dubbelt aktuell i Sverige. Dels på Dansens hus i Stockholm med några av hans mest kända duetter, extraherade ur hela dansverk, dels med ett originalverk skapat för Göteborgsoperans danskompani, med urpremiär den 8 mars.

Under strecket
Publicerad

Allt kretsar kring möten mellan Henne och Honom – evigt insnärjda i varandra, i harmoni eller häftiga famntag på liv och död.

Foto: KOEN BROOS, HUGO GLENDINNING

Allt kretsar kring möten mellan Henne och Honom – evigt insnärjda i varandra, i harmoni eller häftiga famntag på liv och död.

Foto: KOEN BROOS, HUGO GLENDINNING

Cherkaoui har tidigare skapat originalkoreografi för Cullbergbaletten och även gästat Dansens hus tillsammans med Akram Kahn. Men det är första gången vi möter hans eget kompani, Eastman – sju dansare som fenomenalt skickligt tillvaratar hans karaktäristiska rörelseflätor med mjukt flöde, och akrobatiska snurror à la mentorn Alain Platel från belgiska Les Ballets C de la B – allt insvept i en utsökt, högst personlig estetik. Musiken är företrädesvis japansk och koreansk. Till form och innehåll är hela programmet ett uttryck för koreografens ständiga undersökning av förhållandet mellan öst och väst.

Allt kretsar kring möten mellan Henne och Honom – evigt insnärjda i varandra, i harmoni eller häftiga famntag på liv och död. Cherkaoui lever sina kulturer, med rötter i Belgien och Marocko. I inledande ”Matter” avsöks kropparna i ett taktilt hudnära nu, som samtidigt innehåller ett förbehåll och en distans. Paret är solitärer men når också ett samspel där illusion och verklighet flyter samman. Temat varieras i den utsökt vackra ”Pure”, där vita rökmoln omger ett vitklätt par. Här tycks allt sväva i ett poetiskt skimmer av hetta och svalka, med stora gester och spektakulära lyft. När Hon tecknar svart på vitt med en tuschpenna, anstränger Han sig för att torka bort svärtan med en vit trasa.

Annons
Annons
Annons