X
Annons
X
Recension

Tredje mordet Häftig kritik mot Japans fyrkantiga rättssystem

"Tredje mordet" är ett domstolsdrama av den japanske regissören Hirokazu Kore-eda. I centrum står relationen mellan den framgångsrike advokaten Shigemori och mördaren Misumi.

Foto: Triart

Sanningen är svårfångad i det enigmatiska rättegångsdramat "Tredje mordet". Filmen är ett kliv i ny riktning för den japanske regissören Hirokazu Kore-eda, som efter sitt genombrott med mästerliga "Efter livet" har profilerat sig som en ömsint familjeskildrare med dramer som "Barnen som inte fanns", "Still walking" och "Sådan far, sådan son". Här gör sig de vidgade vyerna extra synliga när Kore-eda för första gången filmar i vidvinkelformatet Cinemascope.

Snarare än John Grisham-filmatiseringars konspirationer och pampiga slutpläderingar närmar sig Kore-eda en domstol där ordning och reda står högst på dagordningen. Den framgångsrike advokaten Shigemori (Masaharu Fukuyama), son till en pensionerad domare, är mer saklig än känslig. Så rationell att han utan tvekan väljer bort en intervju med ett karaktärsvittne när det framgår att tågresan inte täcks av reseersättning.

Foto: Triart Bild 1 av 3

Kôji Yakusho

Foto: Triart Bild 2 av 3
Foto: Triart Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X