”Ha respekt för värme – kan bli livshotande”

”Träna kortare och lugnare när det är som varmast”, råder Emma Lindblom.
”Träna kortare och lugnare när det är som varmast”, råder Emma Lindblom. Foto: Ari Luostarinen

Svettigt och jobbigt – men att träna i sommarvärme kan också påverka träningsprestationen negativt och innebära risker. Men det finns strategier för att hantera höga temperaturer.

Under strecket
Publicerad
”Träna kortare och lugnare pass när det är som varmast”, säger Emma Lindblom, dietist, personlig tränare och före detta elitlöpare på medeldistans.

”Träna kortare och lugnare pass när det är som varmast”, säger Emma Lindblom, dietist, personlig tränare och före detta elitlöpare på medeldistans.

Foto: Ari Luostarinen
Emma Lindblom rekommenderar att dricka kallt, som ett sätt att kyla ner sig på.

Emma Lindblom rekommenderar att dricka kallt, som ett sätt att kyla ner sig på.

Foto: Ari Luostarinen
Det kan vara farligt att träna i värme. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen.

Det kan vara farligt att träna i värme. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen.

Foto: Erik Johansen/TT
Annons

Känns det motigt att ge sig ut och träna i sommarvärmen? Det beror på att det helt enkelt är jobbigare för kroppen – och de flesta presterar även sämre, i alla fall på kort sikt.

I en studie från 2019 undersökte forskare kopplingen mellan väder och prestation under Boston Marathon åren 1972–2018. Generellt påverkade stigande temperaturer prestationen negativt för både elitlöpare och vardagslöpare. För varje grad som medeltemperaturen steg blev deltagarna i snitt en minut och 47 sekunder långsammare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons