Annons
Recension

GynoidesGynoides bländar med vild och vacker urkraft

Sarah Lett.
Sarah Lett. Foto: Einar Kling Odencrants

I ”Gynoides” tar sex starka cirkusartister kommandot över både sina kroppar och hur de presenteras i manegen. Det är smart, vilt och vackert – en hyllning till kvinnlig urkraft, skriver Anna Ångström.

Under strecket
Publicerad

Laura Lippert kan hänga i håret.

Foto: Einar Kling-OdencrantsBild 1 av 1

Gynoid kan syfta på en robot formad efter en mänsklig kvinna. En term som ger associationer till en ganska passiv varelse, skapad och styrd efter någons behov. De gestalter som tar plats i Orionteaterns maffiga cirkusmanege är dock ett gäng som i viga språng och hisnande luftfärder utmanar såväl tyngdlagen som den traditionella bilden av cirkusprinsessan. Här skapar de sin egen värld, sina egna identiteter – med full kontroll över både kroppen och dess uttryck.

”Gynoides” är ett feministiskt projekt, regisserat av kanadensiskan Marie-Andrée Robitaille som själv en gång var kvinnlig pionjär på kinesisk påle. Nu undervisar hon på Dans- och cirkushögskolan och forskar om hur kvinnor framställs på cirkus. Genusperspektivet går igen i uppsättningen, där de sex internationella artisterna är klädda i beige underkläder som alltmer betonar den mänskliga kroppen och dess förmåga snarare än könstillhörighet och behagfullhet.

Annons
Annons
Annons