Annons

Träningspasset där du vilar dig i form

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En av de mest populära träningsformerna just nu är högintensiv träning. Anledningen? Det fungerar. Träningsformen, som består av explosiva övningar följt av en kort period vila, utsågs till årets fitnesstrend av American College of Sports Medicine. Men det finns ett problem med den smidiga träningen – ingen av oss gör det rätt.

– All forskning pekar på att du inte behöver mer än 20 minuters högintensiv träning, men folk märker att det ger resultat och började då med längre klasser som varar upp till en timme, säger Pete McCall, träningsfysiolog och personlig tränare, till The Cut.

Han menar att den genomsnittliga tiden för högintensiva träningspass (som Barry’s bootcamp eller SoulCycle), varar i ungefär 45 minuter – det är 25 minuter längre än vad amerikanska Department of Health and Human Services rekommenderar per dag om man vill ha betydande hälsoeffekter. Och ofta går folk på dessa klasser fyra, fem eller sex gånger i veckan.

Det är därför inte så konstigt att återhämtning är på väg att bli nästa stora fitnesstrend:

­ – Det är viktigt att förstå att träningen inte är fördelaktigt om kroppen inte får återhämta sig, säger Rich Richey, personlig tränare och medgrundare till ReCOVER som är New Yorks första återhämtningsstudio.

Att återhämtning är viktigt är ingen nyhet, men nu ligger betoningen på aktiv återhämtning. Alltså att man inte bara slappar en hel dag framför tv:n utan att optimerar återhämtning med speciella verktyg och övningar i studiomiljö.

Återhämtningsstudion ReCOVER öppnade tidigare i år och erbjuder återhämtningsverktyg som bastu, tryckbehandling och muskelavslappnande hjälpmedel.

Förhoppningsvis börjar det snart poppa upp återhämtningstudior i Sverige.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons