Annons

Charlotte Gyllenhammar: ”Natt”Gyllenhammars verk aldrig fast i självbiografiskt träsk

”Knäveck”, detalj ur installation, 2003 och ”Night”, c-print, 2014.
”Knäveck”, detalj ur installation, 2003 och ”Night”, c-print, 2014. Foto: Fotografiska

En vidunderlig värld där fantasin alltid vinner över verkligheten. Joanna Persman kliver in i Charlotte Gyllenhammars konstnärliga värld i den retrospektiva utställningen på Fotografiska.

Under strecket
Publicerad

”Knäveck”, detalj ur installation, 2003.

Foto: FotografiskaBild 1 av 4

”Night I” och ”Night VI”, c-print, 2014.

Foto: FotografiskaBild 2 av 4

Charlotte Gyllenhammar, ”Die For You - Night”, installationsbild, 1993.

Foto: FotografiskaBild 3 av 4

Charlotte Gyllenhammar.

Foto: Alain CouillaudBild 4 av 4

Det är lätt att drabbas av svindel inför Charlotte Gyllenhammars upp- och nervända värld. På Wanås finns ett av hennes permanenta verk. En fullskalig replik av konstnärens ateljé byggdes upp och ner. Golvet och möblemanget svävar över våra huvuden. Verket heter ”Svindel”, förstås. Det uppochnervända perspektivet är också ett huvudspår i Gyllenhammars konst sedan hon 1993 hängde upp en gammal ek över Drottninggatan.

En av hennes senaste filmer är en symfoni i silvergrått. En fallande kvinna filmas underifrån. Håret är stramt uppsatt. Axlarna är bara. Den långa kjolens oräkneliga lager rör sig majestätiskt mot gråvita molnbankar. Hon trycker bort tyget som om hon försökte utvidga sitt jags gränser i långsamma rörelser. Hon svävar omkring medan tiden har stannat.

Annons
Annons
Annons