Annons

Gyllene tider för skivbolagen

Det regnar pengar över skivbolagen igen. Försäljningen fortsatte att öka rejält under förra året, och bakom ökningen står nya digitala tjänster.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad

2005: Robyn uppträder på festivalen, aktuell med första skivan på egna skivbolaget Konichiwa Records.

Foto: PONTUS LUNDAHL/ SCANPIX

2005: Robyn uppträder på festivalen, aktuell med första skivan på egna skivbolaget Konichiwa Records.

Foto: PONTUS LUNDAHL/ SCANPIX
2005: Robyn uppträder på festivalen, aktuell med första skivan på egna skivbolaget Konichiwa Records.
2005: Robyn uppträder på festivalen, aktuell med första skivan på egna skivbolaget Konichiwa Records. Foto: PONTUS LUNDAHL/ SCANPIX

Musikbranschen har länge klagat över hur fildelningen skadat inkomstmöjligheterna. Men de strömmande musiktjänsterna har nu kommit till deras räddning. Skivbolagens totala försäljning växte nästan 14 procent under förra året, till 944 miljoner kronor, enligt den nya statistiken från branschorganisationen Ifpi. Det är den bästa siffran sedan 2005.

Annons
Annons
Annons