Annons

Krisens kärna – ”Akademien legitimerade Arnault"

Hennes artikel ledde till att den så kallade kulturprofilen dömdes för våldtäkt och fick Svenska Akademien att implodera. I boken "Klubben" påminner Matilda Gustavsson nu om krisens kärna – och skildrar hur makt och övergrepp har gått hand i hand.

Under strecket
Elin Swedenmark / TT
Publicerad

Trots att Matilda Gustavsson tyckte sig sitta med "explosiv" information kunde hon inte föreställa sig konsekvenserna artikeln skulle få. Redan tidigt bestämde hon sig för att fortsätta undersökningen i en bok.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 5

"Makt i kulturvärlden är informell, man har ingen tydlig titel som på ett företag. Det finns inte heller så mycket pengar i branschen. Det är en informell makt i omförhandling. Och det är en bra grogrund för paranoia och en perfekt plats för någon som påstår att den har makt och kan förklara reglerna", säger Matilda Gustavsson.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 5

"Arnaults resa, att vara en elektriker från Marseille som tar sig in i Svenska Akademiens innersta krets så pass att han får världens mest ansedda institution att implodera, är otrolig", säger Matilda Gustavsson som har skrivit om honom i "Klubben".

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 5

Matilda Gustavsson vill också i framtiden fortsätta att arbeta som reporter på en tidning.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 5

Krisen för Akademien startade när en av ledamöternas make anklagades, och senare dömdes, för sexuella övergrepp. Här inleder Akademien sin årliga högtidsstund den 20 december med att sju av de kvarvarande manliga ledamöterna sätter sig på sina stolar i Börshuset i Stockholm.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 5 av 5

En vecka efter att den amerikanske filmproducenten Harvey Weinsteins övergrepp på en rad Hollywoodstjärnor avslöjades skrev reportern Matilda Gustavsson i sin mobil: "Jean-Claude". Kulturvärlden hade viskat om kulturprofilen i decennier. När hon inledde sin undersökning fick hon så småningom kontakt med flera kvinnor som sade sig ha varit utsatta för sexuella övergrepp och till och med våldtäkter.

– Jag blev chockad, och den känslan har ofta återkommit sedan dess. I början skakades jag av att berättelserna rymde en så stor maktlöshet. Kvinnorna bar på en kunskap om kulturvärlden som inte fick benämnas och som absolut inte erkändes. Inför tanken på att jag kanske inte skulle lyckas publicera uppgifterna kände jag själv också en maktlöshet, och en sorts klaustrofobi, säger Matilda Gustavsson.

Annons
Annons
Annons