Annons

Dick Harrison:Gustav Vasa – paranoid och tyrannisk realpolitiker

”Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523” målades av Carl Larsson 1891–1908. Verket är runt 7 gånger 14 meter och hänger i Nationalmuseums övre trapphall i Stockholm.
”Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523” målades av Carl Larsson 1891–1908. Verket är runt 7 gånger 14 meter och hänger i Nationalmuseums övre trapphall i Stockholm. Foto: Göran Algårds samling/IBL

Den 24 juni 1523 tågade Gustav Vasa in i Stockholm som härskare över ett från Kalmarunionen frigjort Sverige. Händelsen är en av de mest kända i svensk historia, men uppdiktad för att passa nationalromantiska ideal.

Publicerad

Gustav Vasa tillhör de svenska gestalter som jag oftast får frågor om, och det är inte märkligt. Han har ömsom framställts som vår störste frihetshjälte genom tiderna och den svensk som påverkat vårt land och vår kultur allra mest, ömsom som vår störste tyrann. På en lista över Sveriges mest inflytelserika personer genom tiderna är han i regel självskriven, oavsett vad listskrivarna anser om honom. Personligen menar jag att Gustav Vasa var en hårdhänt, paranoid och tyrannisk realpolitiker av det snitt som den europeiska renässansen hade alltför gott om – knappast en person jag hade bjudit på middag – men också undertecknad skulle utan att blinka placera honom högt på en sådan lista. Gustav Vasa gjorde skillnad.

Carl Larssons berömda konstverk påbörjades 1891 och var färdig 1908, då den monterades upp och konstnären fick signera sitt verk. Sett ur nationalromantiskt perspektiv är konstverket snudd på perfekt: det var just så här svensk historia skulle visualiseras, om man ville vara politiskt korrekt vid förra sekelskiftet. Carl Larsson utgick från 1800-talets mest läste svenske populärhistoriker, Anders Fryxell, som skildrade händelsen så här:

Annons
Annons
Annons