Nir Eyal i New York.
Nir Eyal i New York. Foto: Christopher Lane/Guardian/Eyevine

Guru: Framtidens vinnare – de som tar tillbaka sin tid

Det går att bryta dåliga vanor, som att ständigt skrolla i mobilen eller dega framför Netflix. Framtidens vinnare är de som styr sin egen tid. Det anser Nir Eyal, techgurun som bytte sida – efter att han fått oss fast i våra appar.

Publicerad

I framtiden kommer vi att tillhöra en av två grupper. Den som låter sin tid styras av andra – och den som själv styr över sin tid. Den som låter sociala medier, e-mejlande eller Netflix-tittande stjäla deras fokus. Och den som inte gör det. De odistraherbara.

Resonemanget kommer från Nir Eyal. Han är techgurun som för fem år sedan, efter år av konsultande i techindustrin, släppte en av Wallstreets största bestsellers: ”Hooked. How to build habit forming products”.

Boken blev en bibel för techbolag som ville bli ett nytt Facebook, Strava eller Snapchat och få tillgång till Eyals framgångsrika ”hook-modell”, den magiska formeln för att göra deras produkter oemotståndliga – och för att ta kontroll över våra hjärnor.

Annons

Idag har Nir Eyal bytt sida och vill hjälpa oss att frigöra oss från tekniken. Själv fnyser han åt dem som ifrågasätter denna vändning. För vem skulle möjligen vara bättre på det än någon som ägnat decennier åt att analysera bolagens framgångsfaktorer och psykologin bakom våra beteenden? Som finslipat marknadsföringsstrategier och produktutveckling för att göra produkter till vanor, som vi använder utan att ens reflektera?

När folk tror att de är beroende av tekniken så gör det saken värre – det får dem att känna sig maktlösa.

Men egentligen handlar det varken om techbolag eller oemotståndliga produkter, resonerar Eyal. Det handlar om att vi låter oss distraheras.

– Det är ett problem som många har, jag också. Jag sa att jag skulle göra en sak, men av någon anledning så gjorde jag något annat. Jag sa att jag skulle vara med min dotter, men började kolla mejlen på telefonen. Jag skulle träna, men tittade på Netflix.

Han promenerar mellan två möten på Manhattan när vi pratar på Skype, precis tillbaka från London där han varit för att lansera den bok som ska hjälpa oss att just ta tillbaka vår tid: Indistractable. Odistraherbar.

Annons

Att vi låter oss distraheras av något när vi bestämt oss för att göra något annat, är långt ifrån nytt, menar Nir Eyal. Aldrig var väl korridorrummet så välstädat som när det var dags att tentaplugga på 1990-talet. Det är bara det att distraktionen idag finns ett knapptryck bort och är lite mer lockande. Men att vi skulle vara beroende av mobiler, sociala medier och appar? Bullshit, konstaterar Eyal.

– För de flesta så är det bara en ursäkt. Men när folk tror att de är beroende av tekniken så gör det saken värre – det får dem att känna sig maktlösa.

En del skyller på tekniken, andra på sig själva. Inget av det är rätt, menar Eyal. Det är vårt beteende vi ska skylla på. Och beteendet går att förändra.

– Det här är inte ditt fel, du eller jag uppfann inte Facebook. Men det är vårt ansvar. Bolagen eller produkterna kommer inte att försvinna, snarare så kommer de att bli ännu bättre på det de gör.

Hur kan du ens kalla något en distraktion om du inte vet vad det distraherar dig från?

Nej, vi kan knappast be Instagram eller Facebook att göra sina produkter lite mindre engagerande, Netflix att göra lite tristare serier, poängterar Nir Eyal. Precis som att vi inte ber konditorn som frestar med doftande bakverk, att baka äckligare kakor. Tekniken är här, produkterna finns. Det är vi som behöver hantera det.

Annons

Om Nir Eyal tidigare djupstuderade psykologin för att göra techbolagens produkter djupt vanebildande, har han nu fördjupat sig i psykologin för att vetenskapligt förklara varför vi blir distraherade och vad vi kan göra åt det. Och ett första steg är att planera sin tid.

Att vi skulle vara beroende av mobiler och appar? Bullshit, säger Nir Eyal. Det är vårt beteende vi ska skylla på. Och beteendet går att förändra.
Att vi skulle vara beroende av mobiler och appar? Bullshit, säger Nir Eyal. Det är vårt beteende vi ska skylla på. Och beteendet går att förändra. Foto: Sebastian Kahnert/TT

Våra aktiviteter antingen är något vi aktivt avser att göra – eller något vi bara råkar sladda in på. Att skilja på dessa två är nödvändigt för att kunna ta tag i våra vanor, menar Eyal. Vi måste veta vad vi planerat att fokusera på för att veta vad som är distraktioner.

– Två tredjedelar av amerikanerna har ingen kalender. Hur kan du ens kalla något en distraktion om du inte vet vad det distraherar dig från? Vi älskar att klaga över allt som distraherar oss men när man frågar folk: vad tänkte du göra? Vad blev du distraherad från? så svarar de ”Jag vet inte, jag hade inget i kalendern”.

Annons

Att kolla på Netflix behöver till exempel inte vara något som distraherar dig, inte om det var det du planerat att göra. Precis som att kolla jobbmejl kan vara en distraktion om du bestämt dig för att umgås med din kompis.

– Allt kan vara en distraktion. Om du sitter vid ditt skrivbord för att jobba på ett projekt och sedan börjar kolla dina jobbmejl, även om det känns som jobbrelaterat så är det en distraktion. Ska du renovera huset och istället sätter dig och skvallrar med din kompis, då är det också en distraktion.

Det handlar alltså om att planera tiden och följa planen.

Vi behöver ändra hur vi använder de här produkterna, på sätt som Zuckerberg inte kan göra något åt.

Men vi behöver också förstå vad det är som driver oss att byta aktivitet, trots att vi bestämt oss för att göra något, enligt Eyal. Detta ”vad” kan vara något som kommer utifrån, som ett mejl eller en pushnotis. Men det kan också komma inifrån, som en tanke eller känsla. Det enklaste att hantera är vad Nir Eyal kategoriserar som externa triggers.

Ändå gör de flesta ingenting åt dem.

Annons

– Två tredjedelar av Iphoneanvändarna har till exempel aldrig ändrat sina notisinställningar. Om vi inte ens har lagt tio minuter på att göra det, kan vi då säga att tekniken har ”hackat” våra hjärnor?

”När vi är uttråkade, oroliga, eller trötta, behöver vi lära oss att hantera de känslorna och inte direkt sträcka oss efter telefonen”, säger Nir Eyal, techgurun som bytte sida.
”När vi är uttråkade, oroliga, eller trötta, behöver vi lära oss att hantera de känslorna och inte direkt sträcka oss efter telefonen”, säger Nir Eyal, techgurun som bytte sida. Foto: Celeste Sloman/The New York Times

När BlackBerry lanserade sina e-mejlpushar 2003 jublade användarna. Äntligen slapp de kolla inboxen stup i kvarten. Men just alla dessa pushnotiser – från mejlkontot, Facebook, Slack, Linked in, Snapchat, ligger i hög utsträckning bakom att vi släpper det vi bestämt att vi ska göra. Men vi är inte maktlösa, tvärt om så är det just här vi konsumenter har makten, påpekar Nir Eyal. Stäng av de pushnotiser du inte absolut behöver, ta bort onödiga appar. Bestäm vilka exakta tider du ska kolla sociala medier eller svara på e-post.

– Vi behöver hitta sätt att ”hack back” genom att ändra hur vi använder de här produkterna, på sätt som Zuckerberg inte kan göra något åt.

Annons

Men det viktigaste är att förstå varför vi låter oss distraheras, skälet till att vi släpper det vi bestämt oss för att göra. Att förstå våra interna triggers. Våra känslor.

Skälet till att vi distraheras är nämligen alltid att vi flyr från något, menar Nir Eyal. Ett tillstånd av obehag. Kanske ensamhet eller tristess, trötthet, oro. Om vi inte hanterar den känslan och förstår att detta är skälet till att vi låter oss distraheras, så kommer vi alltid att hitta andra distraktioner. Oavsett om det handlar om att kolla Instagram, ringa kompisen eller städa garderoben.

Nir Eyal slår huvudet på spiken. För vad är det egentligen som gör att jag gång på gång går in och kollar mejlen, fast jag har bestämt mig för att skriva färdigt den här artikeln?

I själva verket är det inte så konstigt.

Vi ska sträva efter att må bra, ha roligt, känna glädje. Det är det som har gjort vår ras framgångsrik, konstaterar Eyal. Vi har det inom oss. Vi avskyr att ha tråkigt. Och vi gör bokstavligen allt för att inte ha det.

Annons

I en studie som han hänvisar till i boken, lämnades varje deltagare ensam i ett tomt rum utan något att göra. Eller, det fanns en sak. De kunde ge sig själva smärtsamma elchocker. 67 procent av männen i studien gav också sig själva stötar, 25 procent av kvinnorna. Flera gjorde det flera gånger.

Vi tycks göra allt för att inte ha tråkigt.

Om vi inte planerar vår tid så vet vi vad som händer – vi kommer att bli distraherade.

Men vi behöver lära oss att se våra känslor på ett annat sätt, enligt Nir Eyal. Varför är jag uttråkad? Är jag verkligen uttråkad, eller lägger jag helt enkelt inte tillräckligt med tid på det jag gör så att det blir intressant?

– När vi känner allt det här – att vi är uttråkade, oroliga, trötta, så behöver vi lära oss att hantera de känslorna och inte direkt sträcka oss efter telefonen.

Nej, det handlar inte bara om att ha koll på sina teknikvanor. Det handlar om att ta ett grepp om sin tid och sitt liv, menar Nir Eyal. Att vårda sina relationer, fullfölja mål och nå drömmar. Själv har han och hans fru en dejt inbokad i kalendern minst varannan vecka. De kanske går ut och äter. Eller promenerar. Exakt vad är inte bestämt. Men det de vet är att det kommer att vara deras egen ostörda tid.

Annons

– Vi kan använda samma princip för olika delar av livet. För om vi inte planerar vår tid så vet vi vad som händer med den: vi kommer att bli distraherade.

Nir Eyal hoppas – tror – att detta, att styra sin tid, att ta tillbaka den från techindustrin, ska bli norm. Till och med en folkrörelse. En identitet. Något man kallar sig: ”Jag är en av de odistraherbara”.

Han jämför med rökningen på 1980-talet, hur hans föräldrar alltid hade askfat utplacerade till eventuella gäster, trots att de inte rökte själva. Och första gången någon sa: ”Nej, jag vill inte att du röker här”, så var det lite konstigt. Idag skulle det vara otänkbart att tända en cigg i någons vardagsrum.

Det handlade inte om lagar, inte om regler. Det var normer som förändrades. Precis så kommer det att bli med tekniken, spår Eyal. Första gången man tystnar när någon vid middagsbordet tar upp sin mobil och oroligt frågar: ”Har det hänt något?”, ja då kommer vi kanske också höja på ögonbrynen.

– Idag skulle det vara konstigt, men det kommer bli – det måste bli – normen.

5 enkla steg – så tämjer du mobilen

Efter reklamen visas:
Så gör du slut med din mobil

Att vi skulle vara beroende av mobiler och appar? Bullshit, säger Nir Eyal. Det är vårt beteende vi ska skylla på. Och beteendet går att förändra.

Foto: Sebastian Kahnert/TT Bild 1 av 2

”När vi är uttråkade, oroliga, eller trötta, behöver vi lära oss att hantera de känslorna och inte direkt sträcka oss efter telefonen”, säger Nir Eyal, techgurun som bytte sida.

Foto: Celeste Sloman/The New York Times Bild 2 av 2