Recension

Dock-ument, anti-logiGurlesk antologi stakar ut nya litterära vägar

Förlaget Dockhaveri ägnar sig åt kollektivt skrivande bortom genikulten, kritik av den hierarkiska förlagsvärlden och gurlesk litteratur. Viola Bao har läst en originell antologi som är bland det mest upplivande hon läst på länge.

Under strecket
Publicerad
Antologin ”Dock-ument, anti-logi” rymmer en vild och brokig samling texter av ett fyrtiotal poeter, författare och konstnärer.

Antologin ”Dock-ument, anti-logi” rymmer en vild och brokig samling texter av ett fyrtiotal poeter, författare och konstnärer.

Foto: Emma Sofia Olsson/SvD
Annons

Boken, spräckligt svartrosa och med guldskimrande inslag, dimper ner i brevinkastet utan frankering i min lägenhet i Hökarängen – när jag tittar ut på gatan har brevbäraren redan ljudlöst försvunnit. Lite så är också min känsla kring kollektivförlaget Dockhaveri: ett slags litteraturens semiosynliga välgörare, med vittförgrenade poesitrupper i Stockholms olika delar och drivna av ett till synes outsinligt ideellt engagemang, som de senaste fem åren stått för några av de mest intressanta uttrycken inom svensk litteratur – även om det ibland passerat under den offentliga radarn.

”Dock-ument, anti-logi” är en antologi med bidrag från över fyrtio författare, poeter, konstnärer och serietecknare, sammanställda av Dockhaveri-redaktörerna Moa Schulman, Hanna Riisager och Anna Lindberg. Förlaget drivs av ett konstnärskollektiv bestående av ett tjugotal personer som inriktat sig på kollektivt skapande bortom genikulten, kritik av en hierarkisk förlagsbransch och så kallad gurlesk litteratur – litteratur som experimenterar med och utforskar olika typer av femininiteter i relation till normkritiskt motstånd. 2011 gav förlaget ut ”Anti-debuten”, en samling med elva små lekfulla, skönlitterära häften som tillsammans bland annat ville väcka diskussion om villkoren för bokutgivning och dess distributionsformer idag.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons