Annons
X
Annons
X
Kultur
Analys

Jan Lumholdt: Guldlejonet till Roy Andersson i Venedig

Svenske filmaren Roy Andersson belönas med Guldlejonet för sin film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” vid filmfestivalen i Venedig.

Roy Andersson med sitt Guldlejon på Venedigs filmfestival.
Roy Andersson med sitt Guldlejon på Venedigs filmfestival. Foto: DAVID AZIA / AP

– ”Cykeltjuven”. Hyllorna med lakan. De bara fortsätter och fortsätter! Alla de fattiga familjerna i Rom har varit och pantsatt det mest intima de har. Det är en scen som aldrig har lämnat mig. Nu ska jag gå ut och fortsätta att göra film så att jag en dag kan bli lika duktig som Vittorio De Sica.

**Så lät en **särskilt gripande del av Roy Anderssons tacktal vid mottagandet av sin största festivalutmärkelse och även Sveriges finaste i Venedig under festivalens 82-åriga historia. Som första svenska film någonsin tilldelades på lördagskvällen ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” guldlejonet, Leone d'oro.

”Il maestro svedese” är värd sitt pris. När hans debutfilm ”En kärlekshistoria” tävlade i Berlin 1970, till ett enastående mottagande och ett fullt möjligt förstapris, avbröts festivalen av politiska demonstrationer innan priserna hann delas ut. I Cannes 2000 fick ”Sånger från andra våningen” nöja sig med ett specialpris och samma festival tackade tidigare i år nej till de delar av ”En duva” med motiveringen att de ”inte förstod” filmen.

Annons
X

Venedig-juryn verkar i alla fall ha förstått. Bland årets favoriter – främst Joshua Oppenheimers ”The look of silence” (som fick stora jurypriset) och Alejandro González Iñárritus ”Birdman” (som överraskande blev lottlös) – lämpar sig ingen annan film bättre när det handlar om en plattform där det personliga, det artistiska och gärna även det kompromisslösa uttrycket bör premieras.

Och bara Roy Andersson kunde göra ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”. De två krakarna till skämtartikelförsäljare, olyckbröder i nedstigande led till Helan, Halvan, Vladimir och Estragon, de Monty Python-lika scenerna med Karl XII på krogbesök, den morbida ”assyriska orgeln”, där afrikanska offer grillas levande av kolonialfolk i tropikhjälm. Han har sina käpphästar, han förädlar och förädlar. Vem mer därute har gett sig så många år för att uppnå sådan förfining? Till och med Tati känns lätt spretig i jämförelse.

Och nu ska han, som sagt, fortsätta förfina sitt filmande, vår 71 år unge guldchampion.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag vill börja i morgon. Jag har faktiskt redan tjuvstartat. Men vilken energi jag fick av detta! var hans första kommentar minuter efter prismottagandet och innan han eskorterades ut på en lång röd matta som leder till en lång kväll av festligt firande som lär fortsätta i Sverige när filmen får premiär i november.

    Vi känner din stil så väl sedan många år. Att den trots detta verkar ha varit så uppiggande 2014, vad tror du det beror på?

    – Jag tror att det beror på uppriktighet. Sedan kan man tycka att man ha en speciell still. Jag gör inte mina filmer i den här stilen som ett självändamål utan för att förtydliga tillvaron. Ju mindre man fuskar, desto bättre blir det. Jag tror att man känner här att här har ingen fuskat. I ingen av scenerna har jag gjort några avkall. Och jag tror att publiken känner den strävan och den ärligheten faktiskt.

    En omdömesgill jury såg även till att Andrei Konchalovsky fick regipriset för den varma ”The postman's white nights”, en skildring av människorna i en by söder om Arkhangelsk. Iranska Rakhshan Bani-E'temads ”Tales” fick pris för bästa manus och paret Alba Rohrwacher och Adam Driver blev bägge bästa skådespelare för Saverio Costanzos ”Hungry hearts”.

    **En rörd Pernilla **August, som satt i juryn för sidoserien Orizzonti, gratulerade sin gamle upptäckare särskilt varmt. För nästan 40 år sedan debuterade hon nämligen hos just Roy Andersson, i ”Giliap”. I dag har de bägge vunnit pris i Venedig för sina regiinsatser.

    Annons
    Annons
    X

    Roy Andersson med sitt Guldlejon på Venedigs filmfestival.

    Foto: DAVID AZIA / AP Bild 1 av 5

    Roy Andersson på gott humör vid ankomsten till filmfestivalens prisutdelning på lördagen.

    Foto: ANDREW MEDICHINI Bild 2 av 5

    En stillbild ur Roy Anderssons film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

    Foto: STUDIO 24 Bild 3 av 5

    En stillbild ur Roy Anderssons film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

    Foto: STUDIO 24 Bild 4 av 5

    En stillbild ur Roy Anderssons film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

    Foto: STUDIO 24 Bild 5 av 5
    Annons
    X
    Annons
    X