Annons
X
Annons
X

Guide: Heta biltrenderna att hålla koll på 2017

Under bilåret 2017 kommer bilindustrin med blixtens hastighet att köra vidare mot el- självkörande- och uppkopplade bilar. Samtidigt är osäkerheten runt affärsmodeller och nya konkurrenter större än någonsin. Välkommen till du sköna nya bilvärld – 2017.

Försöket med självkörande bilar från Volvo och Uber tvingas flytta från San Francisco till Arizona.

Foto: Eric Risberg/AP Bild 1 av 1

Bild 1 av 6

Utveckling av självkörande bilar – hack i kurvan?

Försöket med självkörande bilar från Volvo och Uber tvingas flytta från San Francisco till Arizona.
Försöket med självkörande bilar från Volvo och Uber tvingas flytta från San Francisco till Arizona. Foto: Eric Risberg/AP

Utvecklingen med självkörande och uppkopplade bilar fortsätter i rekordfart. Se bara på samarbetet mellan Volvo Cars och Uber. Vi kommer 2017 att få se många nya samarbeten mellan bilbolagen, techindustrin och leverantörerna. Det är en utveckling på många nivåer där alla i branschen vill vara med. I bakgrunden är en stor anledning att bilarnas kameror och radarutrustning ger enorma mängder big data som alla vill tjäna pengar på.

Men det finns hack i kurvan. I maj dog en hängiven Teslaälskare sedan hans självkörande Tesla brassat rakt in i en lastbil. Gulp. Frågan vad händer om systemet fallerar och någon dör i en självkörande bil, den som framkallat nervösa hostattacker i styrelserummen i snart ett årtionde ställdes på sin spets: Vem bär ansvaret? Och vad händer med tilliten och utvecklingen framåt? Det har vi ännu inget riktigt bra svar.

Senast tvingades Volvo Cars och Uber generande nog avbryta sitt pr-hajpade försök i IT-heta San Francisco med självkörande bilar sedan myndigheterna sagt nej – och flytta det till Arizona. Fortsättning följer.

Annons
X
Annons
X
Foto: Gene J. Puskar/AP Bild 1 av 1

Bild 2 av 6

Mobilitetstjänster – guds gåva eller eviga förlustmaskiner?

Foto: Gene J. Puskar/AP

Trenden med nya mobilitetstjänster kommer att öka starkt 2017. Senast i december bildade Volkswagen ett helt nytt affärsområde – Moia – med nya taxiappar och bildelningstjänster som ska står för ”en betydande del av koncernens omsättning 2025”.

Men frågan: är det lönsamt – den har ännu inte besvarats. Det har visat sig att bildelningstjänster som BMW:s Drive Now och Daimlers Car2go (där man snabblånar bilar och åka inom storstäder) varit en betydligt sämre affär än väntat. Inget av dessa går i dag med vinst. Och taxiapp-tjänsten Uber dras med så stora förluster att en börsintroduktion försenas.

Enligt Wall Street Journal var förlusten det första halvåret 1,2 miljarder dollar. Att investeringarna i mobilitetstjänster kommer att öka är säkert – men hur länge klarar man stora förluster?

Annons
X
Annons
X

Volvo Cars Vd Håkan Samuelsson.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Bild 3 av 6

Vi kommer att få en osäker ny folkaktie – Volvo Cars

Volvo Cars Vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars Vd Håkan Samuelsson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Volvo Cars kommer, om alla planer går i lås, att börsnoteras 2017. Många kommer att vilja köpa denna folkaktie som det finns milt sagt starka känslomässiga band till. Men om man vill ha en säker och stabil investering är det långt ifrån säkert att Volvo Cars är den bästa. Själva anledningen till att gå till börsen är få in pengar för att klara bilindustrins stora omdaning. Hur det slutar, vet ingen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Spionbild på den nya el-suven från Faraday Future.

    Bild 1 av 1

    Bild 4 av 6

    ... och här är alla nya bilar 2017!

    Spionbild på den nya el-suven från Faraday Future.
    Spionbild på den nya el-suven från Faraday Future.

    Sedan har vi alla nya glittrande bilar: Från Teslas hajpade Model 3 till Volvos urviktiga mellanklass-suv XC60, där den senare lanseras i Genève i mars.

    Men vi har också helt nya elbilsmärken som knackar på sidodörren hos en redan pressad bilbransch. Dessa Teslautmanare är ofta små startupbolag med mycket pengar i ryggen där affärsmodell och möjlighet till faktisk lansering av nya elbilar är osäker. Till exempel ska det finansiellt skakiga Faraday Future lansera sin nya elsuv på CES-mässan i Las Vegas i januari (Consumer Electrics Show). Här har jag valt ut nio bilar 2017 du inte får missa.

    Annons
    X
    Annons
    X

    VW-koncernens vd Matthias Müller kämpar vidare.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1

    Bild 5 av 6

    Volkswagens dieselskandal fortsätter

    VW-koncernens vd Matthias Müller kämpar vidare.
    VW-koncernens vd Matthias Müller kämpar vidare. Foto: Jonas Fröberg

    Hittills har Volkswagen skrivit av 175 miljarder kronor, ett värde av 700 000 Passater. Ännu inväntar man utgången av att 1 400 investerare stämt bolaget på ytterligare 80 miljarder kronor. Och ännu vet vi inte vad som egentligen hände och vem som var skyldig. Den oberoende så kallade ”Jones Day-utredningen”, som görs av advokatfirman Jones Day har nu jobbat i över ett år med ett material, som bara tycks växa – och ingen tycks veta när den ska offentliggöras. Samtidigt pekas flera i den högsta VW-ledningen ut att ha vetat om dieselfusket. I en stämningsansökan från staten New York hävdas att nuvarande vd:n Matthias Müller själv ska ha vetat om fusket sedan 2006. Och tyska tidningen der Spiegel hävdade i september att Audichefen Rupert Stadler ska ha vetat om det sedan 2010.

    Volkswagen har väldigt svårt att förklara varför man glider på formuleringarna.

    Ännu är dessutom bara drygt en tiondel av motorerna åtgärdade. Men strax innan årsskiftet kom nyheten: Volkswagen har fått godkänt av tyska motsvarigheten till svenska Transportstyrelsen, KBA, vars utlåtande gäller i hela EU för att åtgärda dieselfusket alla sina motorer. Men forskare hävdar fortfarande att det är omöjligt utan få ner kväveoxidutläpp utan att bränsleförbrukning går upp. Och faktum är att Volkswagen nu glider på formuleringarna om detta i sina pressmeddelanden.

    När man fick godkänt för en typ motorer den 28 april skrev man i sitt pressmeddelande att ”... den tekniska åtgärden inte leder till några förändringar av berörda fordons bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivåer.

    Den 21 december var ordalydelsen ändrad: ”Den tyska transportmyndigheten har återigen bekräftat att de tekniska åtgärderna för berörda fordon inte på något väsentligt sätt kommer att påverka bränsleförbrukning, motorprestanda eller ljudnivå.”

    För alla som inte förstår: Det är en rätt stor skillnad på detta, som är själva dieselskandalens kärna. Volkswagen lovar att motorerna inte ska dra mer bränsle, men har väldigt svårt att förklara varför man glider på formuleringarna.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Från vänster Saab Automobiles förre ordförande Victor Muller, chefjuristen Kristina Geers och vd:n Jan-Åke Jonsson.

    Foto: Karin Olander/TT, Adam Ihse/TT, Martina Holmberg/TT Bild 1 av 1

    Bild 6 av 6

    Saabrättegången inleds – med osäker utgång

    Från vänster Saab Automobiles förre ordförande Victor Muller, chefjuristen Kristina Geers och vd:n Jan-Åke Jonsson.
    Från vänster Saab Automobiles förre ordförande Victor Muller, chefjuristen Kristina Geers och vd:n Jan-Åke Jonsson. Foto: Karin Olander/TT, Adam Ihse/TT, Martina Holmberg/TT

    Vi måste också titta i backspegeln, tillbaka till 2011. Den 24 januari inleds rättegången mot Saab Automobiles gamla ledning: före detta vd:n Jan-Åke Jonsson, chefjuristen Kristina Geers och inte minst förre ordföranden den färgstarke Victor Muller som nu måste återvända till västsverige och rättssalen i Vänersborgs tingsrätt.

    Han lär ha sin blå-gröna scarf och förorättad hävda att han är oskyldig: Huvudfrågan är: Begick Saabledningen ekonomiska brott för att rädda bolaget 2011? Och ska vi för en gångs skull få se en fällande dom i en ekobrott?

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X