Annons

Orfeus i underjordenGudarnas fest i akut behov av en klarsynt musa

Gudarna festar. Marianne Mörck som Thalia, Maria Streijffert som Juno, Conny Thimander som Merkurius och Loa Falkman som Jupiter.
Gudarna festar. Marianne Mörck som Thalia, Maria Streijffert som Juno, Conny Thimander som Merkurius och Loa Falkman som Jupiter. Foto: Mats Bäcker

Inte ens favoriterna Marianne Mörck och Rickard Söderberg lyckas få fart på festen. Malmöoperan firar jubileum med en Offenbachoperett som trots skickliga sångare, flott scenografi och ny text inte blir så rolig.

Under strecket
Publicerad

Eurydike uppskattar inte alls Orfeus musikalitet, rollerna gestaltas av Eir Inderhaug och Martin Vanberg.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 2

Loa Falkman som Jupiter och Rickard Söderberg som Vän av lag och ordning.

Foto: Mats BäckerBild 2 av 2

Över hela Europa har intresset för operetten kommit tillbaka, efter en längre tid i magasinet för uttjänta konstarter. Klart den hör hemma i den gamla operettstaden Malmö. Och vad kan passa bättre än ”Orfeus i underjorden”, Jacques Offenbachs första stora framgång från 1858 som inledde en våg av operettsuccéer. I regi av Elisabeth Linton och nytt manus av Andreas T Olsson ingår den nu i firandet av teaterns 75-årsjubileum.

Det börjar bra. Scenbilden är flott med ett jättestort runt bord dignande av blommor. Så småningom känner vi igen det från Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander”, komplett med Gustaf Adolf Ekdahls tal om betydelsen hos ”den lilla världen”. Kanske ska vi förstå det som ett försvar även för operettens existensberättigande? Tobias Ringborg sätter fart på orkestern, som styr elegant mellan idyllisk pastoral och cancangalopp. Kören paraderar som tjänstefolk i svart och vitt med exakt koreograferade, fiffiga dansrörelser.

Annons
Annons
Annons