Gud är både död och återuppstånden

GUDOMLIGT. De senaste åren har ateismen fått ett uppsving. Samtidigt finns det en motsatt trend – Gud har åter blivit ett hett ämne inom filosofin. Fast det är inte den Gud vi kan föreställa oss som filosoferna talar om, snarare om vad Gud inte är.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Jayne Svenungsson är tillsammans med teologkollegan Ola Sigurdson den som gett filosofitemat Guds återkomst ett ansikte. Men sin egen gudsuppfattning vill hon
inte lämna ut i offentligheten.

Jayne Svenungsson är tillsammans med teologkollegan Ola Sigurdson den som gett filosofitemat Guds återkomst ett ansikte. Men sin egen gudsuppfattning vill hon inte lämna ut i offentligheten.

Foto: MALIN HOELSTAD
Annons

Gud är död! Det är ett djärvt uttalande som bidragit till att upphovsmannen, den tyske filosofen Friedrich Nietzsche, fortfarande lever kvar i mångas minnen. Men vad menade han egentligen? Gud kan ju definitionsmässigt inte dödas.

En ledtråd kan man hitta i skriften ”Den glada vetenskapen”. Där skriver han om en dåre som väcker munterhet genom att ränna omkring på marknadsplatsen med en lykta i högra näven, mitt på ljusa dan. ”Jag söker Gud, jag söker Gud”, ropar dåren med hög röst i Nietzsches berättelse. De omgivande skrattar, ty de trodde ju inte längre på någon gud. Bistrare blev minerna när de hörde dåren svara på sin egen fråga om vart Gud tagit vägen: ”Det ska jag säga er! Vi har dödat honom – ni och jag! Vi är alla hans mördare!”.

Annons
Annons
Annons