Annons

Lars Ring:Gubbslemmet Faust rotad i fransk kolonialism

Martin Wuttkes Faust dompteras av Marc Hosemann som Mefistofeles.
Martin Wuttkes Faust dompteras av Marc Hosemann som Mefistofeles. Foto: Thomas Aurin

Den tyska festivalen Theatertreffen presenterar ett urval som vill tvätta ögonen på publiken, rapporterar Lars Ring. Helvetet är redan här, menar stjärnregissören Frank Castorf vars uppsättning av ”Faust” väl illustrerar hur teatern i dag skapar ny dramatik av gamla pjäser.

Uppdaterad
Publicerad

Temat på teaterfestivalen Theatertreffen 2018 i Berlin är det engelska uttrycket ”unlearning”. Juryn bakom urvalet menar att det mesta vi tror på, och bekänner oss till, är kulturella strukturer som vi lärt genom härmning, påverkan och genom att ta saker för givna. Att ”o-lära” sig är att lämna konventioner och traditioner, stryka över och börja om. Tänk bort allt du anser konstituera teatersituationen, hur dramatik ska skrivas och gestaltas.

Theatertreffen har blivit en viktig möjlighet för tyskspråkig teater att analysera och ta ställning till sig själv. Metoo-rörelsen har också synliggjort könsfördelningen inom tysk teater där 70 procent av alla iscensättningar regisseras av män. Också diskussionsserien ”Shifting perspective” är en del av kritiken mot en rätlinjigt gestaltad psykologisk realism samt teaterhuset som artefakt skapad av en bildad borgerlighet på 1800-talet. Idén om vad och hur teater ska vara är stark också hos delar av den svenska teaterpubliken. Det existerar en misstro mot en nymornad modernism som vill ersätta en daterad naturalism med andra typer av kontaktytor och tilltal.

Volksbühnes ”Faust” med Valery Tscheplanowa som Margaretha och Martin Wuttke som åldrad Faust i megaregissören Frank Castorf s uppsättning.

Foto: Thomas Aurin Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons