Gruppteatrar satsar trots oklara anslag

Könsroller och vapenexport, Strindberg och finska gästspel – våren på gruppteatrarna är fylld av en vilja att diskutera, analysera och ifrågasätta.

Under strecket
Publicerad
Turteatern säljer biljetter som aldrig förr efter sin version av  Scummanifestet. Andrea Edwards spelar i pjäsen.

Turteatern säljer biljetter som aldrig förr efter sin version av Scummanifestet. Andrea Edwards spelar i pjäsen.

Foto: TURTEATERN
Annons

På tisdagen samlades grupperna för att presentera sina pjäsval och projekt – och därmed poängtera sin position på teaterkartan och visa att det är hos dem som nya texter och regissörer paras med vilja och entusiasm.

Stockholms kulturförvaltning har ännu inte meddelat vilka anslag som gäller för nästa år – men trots det har grupperna förstås varit tvungna att planera sin verksamhet.
Fria teatern, som tidigare fått sina bidrag borttagna, kommer möjligen att ändå överleva genom att förvaltningen tillskjuter projektpengar. Till våren tänker man spela Tanten mittemot av Anna Höglund för barn och Den Gyllene draken av Roland Schimmelpfennig – om illegal invandring och trafficking. Fria teatern inleder med denna pjäs ett samarbetsprojekt med Östgötateatern som också tar över uppsättningen av Kamratstödjaren.

Annons
Annons
Annons