Annons

Grumligt tänkande i debatten om antiken

Antiken skulle aldrig skrivas ut ur skolan, skriver professor Kenneth Nordgren apropå den hätska debatten.
Antiken skulle aldrig skrivas ut ur skolan, skriver professor Kenneth Nordgren apropå den hätska debatten. Foto: Petros Giannakouris/TT

KULTURDEBATT | De starka reaktionerna på Skolverkets förslag att ta bort antiken ur grundskolan bjöd på en hel del önsketänkande och grumliga identitetsmarkörer. Det menar Kenneth Nordgren, professor i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.

Under strecket
Publicerad

Under loppet av några veckor hann Skolverket både riva och restaurera antiken i kursplanen. De nya kursplanerna för grundskolan lanserades som en satsning på fakta, men blev på grund av strykningar i historieämnet omedelbart beskyllda för motsatsen. Nu, strax efter reträtten finns det skäl att begrunda vad som hände. Den korta men intensiva striden om antiken väcker frågor om Skolverkets intentioner, men ännu mer om de starka motreaktionerna.

De på Skolverket var tokiga, fastslog Maria Schottenius i Dagens Nyheter. För Ida Östenberg i Svenska Dagbladet var förslaget huvudlöst och pinsamt, medan historikern Dick Harrison i Aftonbladet kallade det ”så jävla sjukt”.

Annons
Annons
Annons