Gröna klot formar Simon Arnes måleri

TRÄDGÅRDSKONST | Att konstnären Simon Arnes formspråk skulle vara inspirerat av trädgården hade han ingen aning om. Inte förrän han träffade Tonie Lewenhaupt som absolut ville ha med hans förbryllande buxbomsklot i sin nya bok Konstnärens trädgård.

Under strecket
Publicerad
Simon Arnes trädgård i skånska Höganäs. För mer än 25 år sedan bestämde han sig för att han ville ha en buxbomsträdgård.

Simon Arnes trädgård i skånska Höganäs. För mer än 25 år sedan bestämde han sig för att han ville ha en buxbomsträdgård.

Annons

Som knubbiga prelater i gröna mantlar står de grupperade, tätt tillsammans, på Simon Arnes hörntomt i Höganäs. Sett från ateljén får trädgården ett sällsamt djup eftersom de mer än 100 formklippta buxbomsbuskarna är perspektivistiskt grupperade, mindre närmast huset och större längre bort. Likt ett landskap med förgrund och bakgrund. Ögat luras att se buxbomskloten längst ner i trädgården som runda kullar i en grön dal. Lite som att stå i Himalaya och titta på bergstopparna, så fjärran och ändå så nära, tycker han själv.

Det är ett makalöst livsverk han har åstadkommmit, och då talar vi inte om alla målningarna som hittills har visats i mer än 150 separatutställningar. För mer än 25 år sedan bestämde han sig för att han ville ha en buxbomsträdgård, utförd med konsekvens. Formell, disciplinerad, tuktad.

Annons
Annons
Annons