X
Annons
X
Recension

Guds barn Gripande porträtt av både offer och våldets hantlangare

I Lars Petter Sveens värld söker människorna ljuset, men mörkret är ofrånkomligt. Hans debut "Guds barn" är ett mästerverk.

Lars Petter Sveen är född 1981 och blev uppmärksammad i Norge redan när han debuterade 2008. Hans genombrott kom 2014 med Guds barn, som är flerfaldigt prisbelönt och nu finns på svenska. Foto: Akam1k3

Att berätta om de bibliska händelserna ur andra perspektiv än de evangeliska eller gammaltestamentliga är ett flitigt använt grepp, och ett tacksamt grepp. Trots den påstådda sekulariseringen är berättelserna så väl kända att läsaren har ett förhållande till dem. Greppet vilar på ett dubbelt seende, den nya berättelsen men också förlagan som denna avtecknas mot.

Tor Hedbergs och Henryk Panas romaner om Judas är typiska exempel, liksom Borges mästerliga novell "Tre versioner av Judas". Leonard Cohen skapade en fin dubbelprojektion av solnedgången och Absaloms död i dikten "Prayer for sunset" i sin debutsamling, och Pär Lagerkvist använde bibliska motiv och miljöer för en kritisk analys av det kristna gudsbegreppet, för att blott ta några exempel.

Lars Petter Sveen är född 1981 och blev uppmärksammad i Norge redan när han debuterade 2008. Hans genombrott kom 2014 med Guds barn, som är flerfaldigt prisbelönt och nu finns på svenska.

Foto: Akam1k3 Bild 1 av 2
Foto: Heiko Junge/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X