Recension

OrdetGripande drama om religionens innersta

Det nya Skuespilhuset vid Nyhavn vänder ryggen mot staden och framsidan mot vattnet. Utsikten från foajén är magnifik, mitt emot ligger den nästan lika nya Operaen. Här satsas det på kulturen.

Under strecket
Publicerad

Helle Fagralid och Mads M Nielsen i Lars Noréns uppsättning av pjäsen Ordet i Köpenhamn.

Foto: PER MORTEN ABRAHAMSEN
Annons

Invigningssäsongen domineras av svenska regissörer: efter Hilda Hellwig och Gunnel Lindblom iscensätter Lars Norén ­Ordet av Kaj Munk, en pjäs från 1925 som är mest känd genom Carl Th Dreyers filmatisering från 1955.

Munk skriver om patriarken Mikkel, med tyngd spelad av Henning Jensen, och dennes trio söner. En av dem är gift och ska åter bli far, mellanbrodern är ­tokig och tror sig vara Jesus, han som är yngst vill förlova sig med en frireligiös skräddardotter. Pjäsen är på en gång karg moralitet, bygdespel samt Romeo-och-Julia­-parafras.

Annons
Annons
Annons