Annons

So long, my sonGripande drama – fram med näsdukarna

Wang Jingchun och Yong Mei i ”So long, my son”.
Wang Jingchun och Yong Mei i ”So long, my son”. Foto: Triart

Sakta vaggas publiken in i familjetragedin om ett par som bearbetar sin sons död i ettbarnspolitikens Kina. Xiaoshuai Wangs drama är ett icke-linjärt pussel som hade mått bra av en mer tyglad kronologi.

Under strecket
Publicerad

Xiaoshuai Wang har besökt flera festivaler med sina filmer ”Beijing bicycle” och ”Shanghai dreams”. Med hyllade kolleger som Jia Zhangke och Lou Ye räknas han till den kinesiska filmens sjätte generation, mer förankrade i realistisk estetik än föregående kulls filmskolutbildade prestigepampar Zhang Yimou och Chen Kaige.

Xiaoshuai intresserar sig för det urbana, moderna och ungdomliga. Självklart finns inget bättre sätt att visa sig nere med samtiden än att göra bort sig på sociala medier. Som i fjol, när Xiaoshuai tipsade manliga följare om hur hans nya film ”So long, my son” kan användas som raggningsknep. Hans förslag: boka biljett till en kvällsvisning på en biograf nära ditt hem, håll din kvinnliga dejt i handen och erbjud en näsduk eller två. När den drygt tre timmar långa filmen är slut har klockan hunnit slå midnatt och hemsläpet står skrivet i stjärnorna.

Annons
Annons
Annons