Annons
Recension

Peter GrimesGrimes glider ut på havet

MOBBEN I FOKUS Nästan allt imponerar i Kungliga Operans nya uppsättning av Benjamin Brittens ”Peter Grimes”. Men regissören Johanna Garpe lägger inte så stor vikt vid den avvikandes perspektiv.

Under strecket
Publicerad

Ett gevär som visas i första akten måste enligt Tjechovs dramaturgiska princip avfyras innan föreställningen är slut. Det påminns man om i Johanna Garpes nya uppsättning av ”Peter Grimes” för Kungliga Operan, som börjar med en närbildsprojektion av en jättelik, hängande vattendroppe.

Droppen faller redan i början av andra akten. Långsamt. Perfekt fotograferad. Under flera minuter. Det är i ett av de kända havsmellanspelen som avgränsar scenerna i ”Peter Grimes”. Här ackompanjeras de av projicerade vattenrörelser, med en estetik som på ett olyckligt sätt för tankarna till mineralvattensreklam.

Annons
Annons
Annons