Annons
Kommentar

Torbjörn Isacson:Greta Gris är bara början på köpfesten

Barnprogrammet Greta Gris.
Barnprogrammet Greta Gris. Foto: Entertainment One

Det sockrade mångmiljardbudet på Greta Gris-bolaget Entertainment One sätter fingret på tre stora trender. Det handlar om omvandlingen av underhållningsindustrin, effekten av en försvagad valuta och mängder av billigt kapital.

Publicerad

Den amerikanska leksakstillverkaren Hasbro bjuder motsvarande 38 miljarder kronor för underhållningsbolaget Entertainment One, som bland annat står bakom barnprogramsuccéer som Greta Gris och Pyjamashjältarna. Trots att Hasbro bjuder 26 procent över torsdagens stängningskurs på Londonbörsen så rusade aktien direkt med över 30 procent, vilket tyder på att investerarna tror på att höjt erbjudande.

Intresset för att köpa underhållning har ökat kraftigt under senare år. För tre år sedan avböjde exempelvis Entertainment One ett erbjudande från det brittiska tv-bolaget ITV värt 13 miljarder kronor. Det nuvarande budet från speltillverkaren Hasbro, som bland har Monopol i sortimentet, är med andra ord tre gånger så högt.

Annons
Annons
Annons