Greenpeace kapade Shells varumärke

Fejkade onlinekampanjer har den senaste tiden blivit ett populärt verktyg för aktivister. Det senaste exemplet är sajten
arcticready.com, som utger sig för att vara en kampanj från oljebolaget Shell för deras planer att borra efter olja i norra Alaska. Bakom sajten står i själva verket Greenpeace och ”culture jamming”-nätverket Yes Men.

Under strecket
Publicerad
En bidrag till den fejkade reklamkampanjen.

En bidrag till den fejkade reklamkampanjen.

Foto: ARCTICREADY.COM
Annons

Vid en första anblick är det lätt att tro att det handlar om en reklamkampanj som har gått väldigt snett. Arcticready.com ser mycket professionell ut och har Shells välkända logga i ena hörnet. ”Shell är engagerat i att inte bara inse de utmaningar som klimatförändringarna medför, utan att också dra nytta av dess enorma möjligheter. Och vilken är den största möjligheten vi har idag? Issmältningen på Arktis”, står det under fliken ”The Arctic”.

Genom kampanjen ”Let's go! Arctic” uppmanas besökare använda de bilder som finns på sajten och skapa sin egen annons för oljejättens planer på att borra efter olja i norra Alaska. De bästa annonserna kommer att tryckas och synas på strategiska platser världen över, heter det på hemsidan. Över 7 000 annonser har skapats av besökarna på sidan - men de är allt annat än positiva till Shells planer. Bland de slogans som skapats finns till exempel ”Some say catastrophe, we say opportunity. Let's go” och ”Birds are like sponges... For oil! Lets go”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons