Gränslösa former utmanar

Nationalmuseum utmanar tingens normer med utställningen Konceptdesign. Här möter kraschade stolar kläder för snattare och lampor utan given form. Det är ett stycke samtidshistoria, men är det museets roll att gå i bräschen för historieskrivningen?

Under strecket
Publicerad
Annons

Smakdebatten känns fadd och uttjatad. Modernismens normer och ideal har gått ur tiden och ändå är design påklistrat på allas läppar. Användbarhet och ergonomisk design göre sig icke besvär för Konceptdesign är funktionalismens rethosta och här går nöje framför nytta.
Förstås finns den tidigare både unga och arga Zandra Ahl representerad med flera verk. Hennes dekorativa prydnadslampa från 1999 är allt annat än just dekorativ. Det var i alla fall vad debatten handlade om när hon först visade sina knaggliga lampalster med neddragen tygskäm i bjärta färger.
Lampan bröt mot svensk formtradition på ett sätt som inte passade sig. Ahl fick rådet att söka sig utomlands, för kanske skulle det finnas plats för henne och hennes fäbless för det fula någon annanstans än just här? Smakutmaningen fortsatte med en skulpterad kasslervas i rosaglitter och det syrliga debattinlägget i bokform med titeln Fult och snyggt.

Utställningen Konceptdesign är indelad efter åtta olika frågeställningar; den andra smaken,
livsstil, omsorg, gränsöverskridanden, kulturella möten, återbruk, designbegreppet och samhällskritiken. Även ekorrbordet av designgruppen De fyra från 2002 funderar över smakbegreppet och har visats tidigare. Men här har dekoren, i form av ekorrar, tagit över formen och detta till ingen nytta. Det är i alla fall ett motdrag till minimalismen och en tydlig trend i sig.
På podiet där kulturella möten är det övergripande temat återfinns Peter Thuvander och Pia Lina Anderssons purpurfärgade integrationsbänk Muungano, som betyder förening på swahili. På de blanklackade horisontella ytorna finns plats för olika former av sittande.
Men bänkens snillrika form tvingar också fram möten med andra närsittande personer. ”Såväl integration som segregation förutsätter kulturella olikheter. Utan dem kan det inte finnas något vi”, förmedlar katalogtexten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons