X
Annons
X
Recension

Guldet Gränslös kreativitet när Wagners guld når Skärholmen

Ida Lod, Måns Rudfeldt, Lindy Larsson och Jonas Nilsson i ”Guldet”.
Ida Lod, Måns Rudfeldt, Lindy Larsson och Jonas Nilsson i ”Guldet”. Foto: Petra Hellberg

Inledningen är fantasieggande. Ett dunkelt blåglittrande draperi av remsor inramar scenrummet, en välvd ramp ner mot scengolvet och wagnerskt suggestiv, vattrad musik. Mystiken bryts när tre ystra, guldglänsande sjöjungfrur rullar in simmande på en liten vagn; snurrande, fnissande, smackande. De rutschar sjungande nerför rampen och gör upprymda cirkuskonster för publiken. En pojke balanserar farligt på rampens räcke, gör några volter. Han kan göra vad han vill, var han vill.

Det är en helt genial idé att upplåta scenen i Skärholmen åt den enastående, opera-anarkistiska performanceartisten och regissören Charlotte Engelkes och låta henne gå loss på Wagneropera för barnpublik (från 5 år). Hennes fascination för Richard Wagners mytologiska musikdramer har gett stoff till flera sanslösa vuxenföreställningar med internationell räckvidd. För barnpubliken är det kampen om guldet i "Rhenguldet", som blir den röda tråden.

Ida Lod, Måns Rudfeldt, Lindy Larsson och Jonas Nilsson i ”Guldet”.

Foto: Petra Hellberg Bild 1 av 2

Lindy Larsson, Jonas Nilsson och Ida Lod i ”Guldet”.

Foto: Petra Hellberg Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X