Annons

Grannen styr vad du dricker till maten

Systembolagets nya butikssystem kollar av vad du gillar och sorterar efter ortens smak. Lite trist om du har andra preferenser än populationen i övrigt. Mikael Mölstad tycker det är ett steg i rätt riktning.

Under strecket
Publicerad
Foto: COLOURBOX
Foto: COLOURBOX
Foto: COLOURBOX

Vad har Pajala gemensamt med Skogås utanför Stockholm? Och Fältöversten på Östermalm med Lomma utanför Malmö? Det har Systembolaget koll på. Inför höstens stora omvälvning på vårt alkoholhaltiga butiksmonopol har man tagit reda på det mesta.

Den 2 september i år lanseras en ny sortimentsmodell. Jag gillar det jag hittills hört: nu ska sortimentet anpassas efter kundernas behov. Visst låter det rimligt? Men för Systembolaget har inte detta varit normen – hittills. Under långa perioder har man varit mer rädd för att importörer ska fuska än att göra kunderna nöjda med utbudet.

En viktig del av analysen inför förändringen har varit att studera köpmönstren. Det var då man såg att kundinköpen i Pajala liknar dem i Skogås. Och de på Fältöversten är nästan samma som i Lomma. I Skogås och Pajala är det mer öl i lägre prisklasser som gäller. Kunderna på Fältöversten och i Lomma handlar mer vin till högre pris. Av alla butikers köpmönster har man sedan skapat en sofistikerad grafik som gör att de kan grupperas. Inom varje grupp har man samma köpmönster av vin, öl och sprit – och dessutom i förhållande till priset.

Annons
Annons

Detta har sedan gjort det möjligt att bestämma hur sortimentet ska se ut i samtliga 421 butiker. Men det är dock bara början, måste jag tro. Varje butiks urval ska sedan utvecklas till det som kunderna efterfrågar mer i detalj. I korthet ska den nya modellen bygga på tre sortiment i varje butik: nyheter, fast sortiment och lokalt sortiment. Faktiskt i princip som i en livsmedelsbutik.

Fyra gånger om året kommer nyheter till butiken – den första dagen i månaderna mars, juni, september och december. Nyhetssortimentet kan du förvisso inte bestämma över i förväg men när det väl finns i butiken kan du påverka. Är ni tillräckligt många som handlar en nyhet ska den bli kvar i butiken. Är ni för få åker den ut efter sex månader. Jag kan lova att det är ett avancerat datasystem som ska hålla koll på detta.

Om du och flera med dig är intresserade av ett speciellt vin i till exempel beställningssortimentet ska det kunna bli en lagervara. Alla förnyelser sker sedan fyra gånger om året när datorn berättat vilka varor som ska ut och in.

Bor du på en plats där många gillar mer exklusiva viner får din butik även en ranson av små partier av bättre flaskor. Dessa partier ska lanseras varje månad. En intressant tanke är att en vinintresserad person i framtiden borde fundera på att bosätta sig på en plats där de finns många gelikar. Då borde det rimligen finnas en bra butik i närheten. Sortimentet ska ju styras av efterfrågan.

I september kommer inte bara urvalet att förändras i alla butiker. Det blir också nyordning på hyllorna. Allt vin kommer till exempel att placeras efter landet det kommer ifrån. För både öl och sprit ska varorna ställas upp efter smaktyp. Vinnyheterna kommer inte att stå separat utan placeras där de hör hemma på hyllorna med nyhetsmärkning. För mig blir det mer logiskt men jag kan förstå att många kommer att känna sig vilsna till en början.

Sammantaget: ett stort steg i rätt riktning. Bara det hela följs upp och finslipas efterhand. Tycker du trots allt att det låter jobbigt? Då kan du strunta i allt detta.

Snart ska alla kunna välja och vraka bland tusentals varor på Systembolagets webb. För att sedan få det hemkört för några hundralappar extra.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons