X
Annons
X

Grafikens långa väg tillbaka till konstpubliken

Intresset för grafik börjar efter många år i dvala långsamt vakna till liv igen. Nya platser för försäljning av grafiska blad etablerar sig och frågor om upplagor, signering, numrering kräver svar.

Eva Beierheimer, ”untitled/25403 circles no6”, etsning, 2015.
Eva Beierheimer, ”untitled/25403 circles no6”, etsning, 2015. Foto: ed.art

**De som minns **konstscenen under sjuttio- och åttiotalen minns säkert också grafiken, "folkets konst" som den kallades. Konstintresserade köpte själva och företagens konstföreningar var aktiva förmedlare av grafik ut i vart och vartannat hem. Men sedan slutet av åttiotalet har grafikens ställning försvagats. Fram till nu. Plötsligt pratar vi grafiska blad igen, det surras om editioner, trycktekniker och upplagor.

Eva Beierheimer, ”untitled/25403 circles no6”, etsning, 2015.

Foto: ed.art Bild 1 av 5

Anna Hammarén, ”Vresrosor”. Anette Hammarén är en av Grafiska sällskapets tre stipendiater 2016. ”I Anette Hammaréns bildvärld står naturen i centrum, hon tar med dig på en vandring genom skogen i både mörker och ljus.”, lyder stipendiemotiveringen.

Foto: Grafiska sällskapet Bild 2 av 5

Ann Frössén, ”Green sea II”, Digital graphic fine art, 2016.

Foto: ed. art Bild 3 av 5

Raha Rastifard, ”The truth has aesthetics (blue inversed)”, serigrafi, 2015.

Foto: ed.art Bild 4 av 5

Eva Forsberg, ”Sångerskan”. ”En blandning av dikt och verklighet träder fram bland skären i Eva Forsbergs träsnitt. Många snitt bildar den drömlika värld som vi ser i en ofta återhållen och dämpad färgskala”, skriver Grafiska sällskapet i sin stipendiemotivering.

Foto: Grafiska sällskapet Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X