Tomas Orylski:Gott om paradoxer i änglarnas historia

Ängeln Damiel i filmen ”Himlen över Berlin”, persisk änglamålning från 1500-talet samt ängeln som julgransdekoration.
Ängeln Damiel i filmen ”Himlen över Berlin”, persisk änglamålning från 1500-talet samt ängeln som julgransdekoration. Foto: TT, Alamy

I de judiska, kristna och muslimska traditionerna är ängeln central – på medeltiden rådde rentav änglainflation. Med tiden har skildringarna av änglarnas plötsliga framträdanden och försvinnanden utvecklat en egen kosmologi.

Publicerad
Paul Klee, ”Angelus novus” (1920).

Paul Klee, ”Angelus novus” (1920).

Annons

Ängeln har inte alltid haft vingar. För många mystiker och vittnen i den kristna historien, som tyske Jakob Böhme, hade ängeln inte några vingar alls. Men det finns också en tradition inom den västerländska läran om änglarna som beskriver dem med vingar, ett arv från antiken; till den traditionen anslöt sig den franske poeten Stéphane Mallarmé som bara var intresserad av vingar och inte av ängeln själv.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons