Annons
Krönika

Rickard Rydell:Gott om jobb för racerförare – tack vare virtuella lopp

Racerförare världen över har mer att göra än någonsin. Det är träning nästan varje dag och race varje vecka. Men det sker virtuellt.

Under strecket
Publicerad

Marcus Ericsson har gjort bra ifrån sig i virtuella race.

Foto: Hoch Zwei/Zuma

Marcus Ericsson har gjort bra ifrån sig i virtuella race.

Foto: Hoch Zwei/Zuma
Marcus Ericsson har gjort bra ifrån sig i virtuella race.
Marcus Ericsson har gjort bra ifrån sig i virtuella race. Foto: Hoch Zwei/Zuma

Motorsporten har precis som alla andra sporter ställt in allt tävlande tillsvidare. Istället har Sim racing fått ett enormt lyft. Förare som normalt tävlar i motorsport såsom formel 1, rally och andra bilklasser tävlar numera mot varandra i olika mästerskap på plattformar för Sim racing sittandes hemma i en racingsimulator, det vill säga i en racingstol med ratt och pedaler ihopkopplad med en PC och skärm.

Sim racing är faktiskt inte så långt ifrån att köra racerbil på riktigt. Självfallet får du inte känslan av hur bilen rör sig genom kroppen som när du tappar greppet i en vanlig bil. Men med hjälp av mycket bra program- och hårdvara, som har utvecklats enormt de senaste åren, får du istället den känslan genom ratt och pedaler. När du till exempel tappar greppet med bilens bak genom en kurva så förmedlas den känslan genom ratten samt att du ser det på skärmen så att du kan korrigera sladden.

Annons
Annons

Många racerförare använde sig av ”hemmasimulatorer” redan före Covid 19-tiden, som träning under deras lediga tid från test och tävlingar. Men det är inte många av de ”vanliga” racerförarna som har någon chans mot de professionella förarna i Sim racing. De lägger ner enormt mycket tid på sin sport som under de senaste veckorna har fått ofantligt många nya utövare.

Två av de mest populära plattformarna att tävla på är iRacing och R-factor, just för att de är mest verklighetstrogna. Men även F1:s egna spel, som kan köras på Xbox och PS4, är populärt. När det gäller F1-förarna så är det kanske inte så konstigt att det är de yngre förarna som imponerat mest. Max Verstappen, Lando Norris och Charles Leclerc har alla vunnit race på olika plattformar.

Både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson har gjort bra ifrån sig när förarna som tävlar i Indymästerskapet har kört mot varandra. Senast var det dock inbjudne McLaren F1-föraren Lando Norris som vann Indycar iRacing Challenge på Circuit of The Americas mot kollegorna i Indymästerskapet.

När det gäller riktiga formel 1 så är planen att inleda säsongen i Österrike första helgen i juli. Racet kommer i sådana fall att köras helt utan publik, och med minsta möjliga bemanning från teamen. Tanken är sedan att köra ytterligare ett race på samma bana helgen efter för att sedan göra samma sak på Silverstone, samtliga utan publik.

Målsättningen är att hinna med minst 15 race mellan juli och december.

Man kanske kan tycka att sport är oviktigt i dessa tider, men för teamen och många andra som jobbar inom sporten är det helt avgörande för deras överlevnad. Precis som för vilket företag som helst.

Rickard Rydell är formel 1-expert på Viasat.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons