X
Annons
X
Recension

Hans och Greta Gotländsk ”Hans och Greta” skippar kannibalismen

Sofie Almroth, Hélène Kimblad och Johanna E Martell. Foto: ROLAND HEJDSTRÖM

Kannibalism, är det ett lämpligt ämne för barn? Det tyckte uppenbarligen kompositören Engelbert Humperdinck, som på 1890-talet skrev en sagoopera efter bröderna Grimms ”Hans och Greta”, med libretto av systern Adalheid Witte. När det nystartade lilla kompaniet Opera på Gotland nu sätter upp verket i Klintehamn har regissören Eva Carlberg bearbetat stycket för en helt samtida miljö, där de två syskonen vaknar upp i en våningssäng som ser ut att komma från Ikea. Mamma har just kokat det sista ägget, vänt upp och ner på det tomma O’boy-paketet och gett sig i väg till brevbärarjobbet.

Hans och Greta är verkligen hungriga och bara önskar sig bort. Plötsligt befinner de sig i ett rum som dignar av godis, ostbågar och sockervadd. Häxan bor inte i något pepparkakshus utan i en miljö som liknar deras eget hem, fast översållad av leksaker och mat.

Sofie Almroth, Hélène Kimblad och Johanna E Martell.

Foto: ROLAND HEJDSTRÖM Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X